
  

Södertörn University College 

Stockholm, Sweden 

Journalism and Multimedia 

Autumn 2007 

 

 

 

 

 

Telesur – 
“Tele-Chávez” or the public service of 

Latin America? 
A case study  

 

 

 

 

 

 

Paper of 15 hp c-level 

 

Freja Salö 

freja.saloe@gmail.com 

Elisabeth Terenius 

elisabeth.terenius@gmail.com 

 

Supervisor: Karin Stigbrand 

Examinator: Gunnar Nygren 

 



  

Abstract 
By using a quantitative content analysis, this thesis examines how the Latin American 

television channel Telesur was established, and the character of Telesurs programme listings 

and news broadcasts. The thesis also examines how Telesurs agenda to promote pan-Latin 

American integration, is visible in the material broadcasted.  

The theories used are the media dependency theory, framing of news, news bias and media 

globalization and regionalization.   

The media development and current situation in Latin America and Venezuela is described. 

The results show that Telesur came into existence in a polarized mass medial and political 

climate, as part of the communicational strategy of the Chávez government to promote the 

“21th century socialism”. The news broadcasts are not directly related to the Telesur agenda. 

The news does not differ much from other international news broadcasts in aspects of 

length, tempo and topics. The broadcasts lack economical segments but empathizes political 

segments. The geographical representation is to a great part concentrated to and around 

Venezuela. In the programme listings, the aim of being an educative and news providing 

television channel is clearly visible, as the channel provides a great part of news and 

documentaries.  

 

 

Key words: Telesur, Latin America, Venezuela, transnational television, NWICO, news, 

journalism, Hugo Chávez, public service. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  

 
Acknowledgements:  
Thanks to Luisa Torrealba, Robert Svensson, Håkan Persson, Agosto and Maria Diaz, 
Gustavo Hernández, Adriana Bolívar, Patrik Rubing, Mary Pinzon Almgren, Joakim 
Pölönen, Rickard Lalander, Carlos Enrique Guzmán Cárdenas, Gunnar Nygren, Maria 
Bergman, Elizabeth Safar, Karin Stigbrand and David Perez Hansen.  

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  

 
 
1. Introduction ..................................................................................................................... 1 

1.1 Purpose of study ......................................................................................................... 1 
1.2. Research Questions ................................................................................................... 2 
1.3 Disposition ................................................................................................................ 2 

2. Latin American history ................................................................................................... 2 
3. Venezuela in specific ...................................................................................................... 4 

3.1 The Hugo Chávez era ................................................................................................. 6 

4 Mass media in Latin America ........................................................................................ 10 
4.1 Latin American press in a historical perspective .......................................................... 10 
4.2 Media in Latin America today ................................................................................... 11 
4.3 Venezuelan mass media ............................................................................................ 13 

4.2.1 Chávez’ media policies....................................................................................... 15 
4.2.2 The closing of RCTV ......................................................................................... 17 

5 Theoretical framework ................................................................................................... 19 
5.1 Mass medial regionalization and globalization ............................................................ 19 
5.2 Transnational television and news .............................................................................. 20 
5.3 International media dependency ................................................................................. 20 

5.3.1 The UNESCO-initiative and Proyecto Ratelve ...................................................... 22 
5.4 News bias and the framing of news ............................................................................ 24 
5.5 The theory of news value .......................................................................................... 25 
5.6 De-westernizing Media Studies ................................................................................. 25 

6 Methods and material ..................................................................................................... 27 
6.1 Shortcomings of methods .......................................................................................... 28 
6.2 Reliability ................................................................................................................ 28 
6.3 Quantitative analysis, chart ....................................................................................... 29 
6.4 Quantitative analysis of content; segments of news broadcast: ...................................... 30 

7 Results ............................................................................................................................ 32 
7.1 How was Telesur established? ................................................................................... 32 
7.2 What characterizes Telesur in terms of programme listings? ......................................... 38 

7.2.1 The programmes of Telesur: ................................................................................. 39 
7.2.2 The programmes divided into genres: ..................................................................... 40 
7.2.3 The geographical representation of programme listings: ............................................ 41 

7.3 What characterizes the news broadcasts? .................................................................... 41 
7.3.1 The composition of news segments regarding content: ............................................. 42 



  

7.3.2 The geographical representation of news segments: .................................................. 44 
7.3.3 The division between regional, domestic and international segment: ........................... 45 
7.3.4 The composition of segments regarding topics and their geographical origin: ............... 46 
7.3.5 The presence of the presidents of Telesur’s founding nations: ................................... 48 
7.3.6 The representation of gender and social background in the segments: ......................... 49 
7.3.7 The occurrence of segments that are clearly pro pan-Latin American integration and/or 

against imperialism: ..................................................................................................... 49 
7.3.8 The presence of background and analysis in the news segments and their momentum: .. 49 

8 Conclusion and discussion ............................................................................................. 50 
 
Appendix I: Code book regarding news segments 
Appendix II:  Code book regarding chart



1  

1. Introduction 
 

Initiated by the Venezuelan president Hugo Chávez, the two year old Telesur television 

channel is today a media venture in partnership between Latin American nations. To its 

founders, Telesur is an effort to increase pan-Latin American integration and a 

counterweight to the Western media hegemony and imperialism. 

Creating an independent, alternative television channel, which promotes pan-Latin American 

integration, is indeed a deserving initiative. The channel Telesur has been the target of 

ovations as well as criticism from the political blocs. It claims to be independent – even 

though funded and founded by the governments of Latin America; and with an agenda 

similar to the one of Hugo Chávez, with critics naming it “tele-Chávez”. 

Could a governmentally founded Latin American television channel be an independent 

alternative to the commercial channels? And is there such a thing as a Latin American 

perspective and news evaluation – an option to the western news hegemony?  

Commercial television in Latin America is mostly known for its soap operas, its gaiety and 

commercialism. Governmental television is known to be propagandistic, slow and boring. 

Could the idea of Telesur provide a third alternative to the Latin American television 

viewers?  

Examining the channel’s news broadcasts, supplemented by an analysis of the chart, the idea 

is to get an insight easy to grasp as well as a broader understanding of the material 

broadcasted by Telesur.  

 

1.1 Purpose of study  
 

This thesis aims to make a case study of Telesur, in order to examine how their objectives 

are reflected in news broadcasts and charts. It will examine in which context Telesur came 

into existence. It will try to examine if the criticism of politization is justified, which would 

be a common scenario for non-commercial television channels in Latin America.  

The underlying purpose, and the reason why this thesis examines Telesur, is the question of 

how non-commerical mass media in Latin America could, and should, function; as a real 

mean of public service media.   



2  

1.2. Research Questions  
 

1. How was Telesur established? 

2. What characterizes the news broadcasts regarding content, range and depth?  

3. What characterizes Telesur in terms of programme listings? 

1.3 Disposition 
 

Firstly, this thesis will provide a historic background of Latin America and Venezuela, the 

thoughts and events that have affected the left-wings of Latin America today. The thesis will 

take a closer look at Venezuela with Hugo Chávez and his politics as main character, and 

describe mass media in Latin America and in Venezuela specifically. Secondly, a description 

of the theoretical framework of this paper and the methods and materials are accounted for. 

In the final part, results, discussion and conclusions will take place. 

 

2. Latin American history 
 

Just by taking a closer look on the Bolivarian Revolution, The Bolivarian Republic of 

Venezuela, as well as the creating of Telesur, you soon realize that it is impossible to 

understand what is happening in Venezuela today without some knowledge of Latin 

American and Venezuelan history. This brief overview of historical events and episodes are 

put together to create an understanding of the time and atmosphere in which Telesur comes 

into existence. 

 
August 8, 1498, four men from a tribe called the Caribs discovered Christopher Columbus 

on his third voyage to “the New World”, approaching the coast of Venezuela (Levin, 2007). 

During the 1500s, slaves were brought from Africa to work in mines and on plantations, a 

heritage well seen in today’s Venezuela in the mix of races and culture. The separation of 

people that corresponded with race and class became important during Venezuela’s wars of 

independence (Chasteen, 2003; Levin, 2007).  

 



3  

The Venezuelan independence movement, after a number of early uprisings, set off properly 

in 1810. It was the first of its kind in Latin America, and one of its lead figures was the 28 

years old Simon Bolívar (Chasteen, 2003; Levin, 2007).  

 

Simon Bolívar was born on July 24, 1783, in Caracas, son of a farm owner. He established 

Venezuela’s Third Republic in 1819. Bolívar went on and fought for freedom in other South 

American countries, and united them briefly into Gran Colombia (consisting of Venezuela, 

Colombia, Panama, Ecuador, Peru, Bolivia and the north of Chile). At the end of 1822, 

Bolívar controlled the entire northern South America. In 1824, he liberated two more 

countries, and the country of Bolivia even took his name1 (Chasteen, 2003; Gott 2005). 

Bolívar’s dream was to unite Las Americas from Mexico to Argentina, but he failed. 

Venezuela, under the leadership of José Antonio Peréz, was the first country to secede from 

Gran Colombia. Bolívar died 1830, and is today, almost considered a saint. He is called El 

Libertador, and one of his greatest followers is Hugo Chávez (Levin, 2007; Gott, 2005). 

 

In the 20th century the depression in the U.S. caused the countries in Latin America to start 

industrializing (Chasteen, 2003). With the industrializing, the Latin American middle class 

started to become nationalistic. Several countries stopped importing and put up barriers 

towards rich western countries. At the same time, the countries in Latin America were 

urbanizing rapidly, causing shanty towns to grow around the cities (Chasteen, 2003).  

 

When the Second World War was over, Europe, with the help of the U.S. started regaining 

strength and the industries in Latin America were outmaneuvered. The poverty and the 

shanty towns made people look for a solution and populist parties promised better 

conditions for the working class (Chasteen, 2003).  

 

In Cuba, Fidel Castro and Che Guevara started their revolution in the 1950s, in the middle 

of the cold war. The U.S. was paranoid in its hunt for communism and started to intervene; 

even staging military coups and creating dictatorships (Chasteen, 2003).  

 

                                                 
1 In ten years, he had fought some 300 battles and covered over 20,000 miles on horseback. 



4  

In the 1970s and 80s, the dictatorships started crumbling down, mainly because of their own 

economic mistakes. In the 1990s, countries started free trade deals, low tax barriers and re-

privatizing the companies that were nationalized by the nationalists. The free trade deal 

encouraged foreign investors to invest in Latin America but the International Monetary Fund, 

IMF, who helped the neo-liberalists to get out of the huge depts they had gotten in the 

1980s, also demanded fewer expenses for social service and welfare, causing huge gaps 

between the different classes in society (Chasteen, 2003).  

 

Today, in many countries like Brazil, Argentina and Uruguay, socialist or leftist governments 

are being elected, indicating that the population of Latin America is not pleased with the 

neo-liberalism and is once again searching for a better solution. Venezuela is one of the 

leading countries promoting this 21th century socialism (Chasteen, 2003, Cañizález, 2007). 

3. Venezuela in specific 
 

In order to understand the role of Venezuela in modern politics – as well as its leaders – the 

country’s identity as the fifth largest oil producer of the world is crucial. 90 percent of the 

foreign export and 75 percent of the government’s income are based on oil money 

(McCaughan, 2004). 

The oil was discovered in the 1920s, changing the economic and social development 

radically. The strong currency, Bolívar, raised the prices of nationally produced goods, and 

reduced the price on imports – leading to a reliance on imported goods seen even today. 

During the Punto Fijo-years2 1958-1998, the oil of Venezuela produced a wealth equivalent 

to 20 Marshall Plans. The economy was kept vivid due to the high price of oil during the 

1970s, and as the price of oil fell in the 1980s, so did the value of the Bolìvar – and the 

economy started coming apart. Between 1984 and 1995, poverty rate jumped from 36 

percent to 66 percent (Levin, 2007: McCaughan, 2004).  

Corruption was widely spread, and in 1998 Transparency International identified Venezuela as 

one of the ten most corrupt countries in the world3.  

 

                                                 
2 The term is further explained in chapter 3 Venezuela in specific. 
3 http://www.transparency.org/  



5  

When Chávez took office, the price of oil was still low. After the election of Chávez in 1998, 

foreign investors pulled 1.7 billion U.S dollars out of the country, and in one year 600.000 

jobs got lost (Levin 2007). 

Today, oil money helps finance Chávez’s many programs, “misiones”, for the poor: 

education, health care among others. Chávez provides Cuba with oil almost half the world 

price at a rate of 53,000 barrels a day (in 2005) in exchange for Cuban doctors and teachers 

(Levin, 2007; Gott, 2005). In 1995, the top 10 percent of the population received half the 

national income, while 40 percent lived in ‘critical poverty’. 80 percent earned the minimum 

wage or under (Gott, 2005).    

 

After Venezuela became independent in 1819, 22 of its first thirty presidents were generals. 

Since then until 2004, Venezuela had over a hundred changes of government and 25 

constitutions (McCaughan, 2004).  

One of the two major parties, Acción Democratica (AD), was established in 1941. The second, 

Comité de Organización Política Electoral Independiente (COPEI), was also formed during the 40s. 

During the 1960s, presidents were elected democratically in Venezuela. However, in 1958, 

AD together with COPEI and Unión Republicana Democrática (URD) signed the Punto Fijo 

Pact meaning that COPEI and AD passed power and turns of governing between them, 

making the two-party system an actual one-party system (McCaughan, 2004; Levin, 2007; 

Gott, 2005).  

In February 1989, after a heavily deteriorated economic situation due to inflation and falling 

oil prices, the worst riots in the history of Venezuela began, referred to as the Caracazo. The 

riots started in Guarenas, a town close to Caracas, when the busfare had doubled over night. 

From Guaranas the violence escalated and for two days Caracas was a scene of violence and 

chaos (McCaughan, 2004; Levin, 2007; Gott 2005).  

The Punto Fijo-system lasted until 1998, when Chávez was elected president (McCaughan, 

2004: Levin, 2007; Gott 2005). 

 

 
 



6  

3.1 The Hugo Chávez era 
 

“He is, for one thing, a man about whom it seems impossible to be neutral” 

        Judith Levin, Hugo Chavez 

 

“The Venezuelan poor were tired of listening to promises, tired of World Bank economics. Hunger had made 

them feverish. They wanted something different, even if it was slightly peppery. They got Hugo Chávez. A 

country virtually unknown to most of the world began to be viewed as a role model” 

       Tariq Ali, Pirates of the Caribbean 

 

“´Venezuelans saw Chávez as a punisher of the ills of the past, and a leader of the nation with traditional, 

Latin American populist message´, says Luis Leon, director of polling company Datanálisis. ´But, 

gradually, after he was elected, Chávez turned out to be something else. He really thinks he is a revolutionary, 

he has never believed in the democratic system, he simply used it to give apparent legitimacy to his ideas`” 

    Andrew Webb-Vidal, in Financial Times, 12 April, 2002 

 

Hugo Rafael Chávez Frías was born on July 28, 1954, in the low and flat region of cattle, 

cowboys and rebels called Los Llanos. His parents were elementary school teachers, and 

raised in a house without electricity or running water, Hugo had a simple childhood of hard 

work and little money (McCaughan, 2004; Levin, 2007). 

 

Like the majority of the Venezuelans, Chávez is of mixed racial origins. Great sources of 

inspiration for Hugo Chávez are Simon Bolívar, Simón Rodríguez (Bolívar’s revolutionary 

teacher), Ezequiel Zamora (leader of the peasants against the oligarchy in the Federal wars of 

the 1840s), and Chávez rebellious great grandfather Pedro Perez Delgado, a guerilla chief 

who fought with Zamora (Gott, 2005). 

 

Chávez graduated from the Venezuelan Academy of Military Sciences in Caracas in 1975. As 

the economy of Venezuela deteriorated, Chávez and some friends of his travelled to Samán 

del Guëre, and at the site of a tree where Bolívar is said to have rested, they swore a version 

of the oath Bolívar had sworn in Rome in 1805, promising to free the people.  

Together they founded a new organization, Revolutionary Movement -200 (Levin, 2007).  



7  

 

Three years after the Caracazo in 1989, Chávez and his co-conspirators set up the coup 

d’état on February 4th in 1992. However, the coup failed, as the coup-makers did not manage 

to hold key positions in Caracas. At 9:00, Chávez surrendered, but persuaded the authorities 

that he would be allowed to speak on TV “to avoid bloodshed”, and performed a speech 

during a minute which made him remembered for years (McCaughan, 2004; Levin, 2007; 

Gott 2005). 

 

Released from prison in 1994, Chávez began to reorganize, forming Movimiento Quinta 

Republica – MVR. Chávez offered three main points to his voters: 

- the end of puntofijismo 

- the end of political corruption 

- the end of poverty in Venezuela 

With the largest margin in Venezuelan history, 56.2 percent of the vote, Chávez was elected 

president on December 6 in 1998 (Levin, 2007; Ali, 2006).  

On February 2 1999, Hugo Chávez took office. 

 

“The changes in the constitution, as well as many of Chávez’s actions after that (and the behaviour of the 

Constitutional Assembly), led Chávez’s critics to question whether the process was democratic at all or 

whether Chávez was gradually turning into a particulary charismatic caudillo4 of the sort that Venezuela 

knows so well” 

       Judith Levin, Hugo Chávez 

 

Chávez launched his plan Bolívar 2000, giving the military a role that had nothing to do with 

weapons, but help building roads, conduct mass vaccinations and help during the mudslides 

of the mountain Ávila in 1999 (Gott, 2005). 

Chávez rewrote the constitution by two national referendums – one to create a national 

constitutional assembly, the second to rewrite the constitution, which passed 

overwhelmingly by 71.78 percent (though 55.63 percent of the population did not vote at 

all). The new constitution changed, among other things, the name of Venezuela to the 

                                                 
4 Caudillo equals strong man, or dictator, explained in chapter 2 Latin American history 



8  

Bolívarian Republic of Venezuela, the rights of Venezuela’s indigenous people, and 

prohibited privatization of oil companies owned by the state (Gott, 2005).  

In July 2000, Chávez was reelected on the terms of the new constitution. 

 

Accordning to Chávez himself, as reproduced by Levin, the goals of Bolívarianism are the 

following: 

1. Venezuela will have complete sovereignty and not give in to international, 

imperialistic forces.  

2. Popular votes and referenda will assure the political participation of Venezuela’s 

people (hence creating a constitution that allows for presidential recalls).  

3. Economic self-sufficiency. Chávez wants more of Venezuela’s food and consumer 

goods to be produced within the country. 

4. Support for patriotic service. 

5. Fair and equitable distribution of Venezuela’s oil revenue. 

6. Elimination of corruption. 

7. Elimination of puntofijismo5. 

 

In December 2001, three years after Chávez taking office, the opposition stressed high crime 

figures and stagnant poverty rates. The Chávez defenders stressed the cancelled school fees, 

allowing 600,000 more children to go to school, reduction in infant mortality and the 

lessened unemployment (McCaughan, 2004). 

 

In the shortest coup d’état in history, Chávez was removed from office for two days in April 

2002 (Levin 2007). A few generals ordered the arrest of Chávez, and he was taken to a 

military base. As the news spread, the poor in the ranchas (shanty towns) around Caracas 

poured into the streets and marched towards the presidential palace Miraflores. The 

combination of a popular upsurge and the soldiers’ disloyalty with the coup-makers saw the 

return of Chávez (Ali, 2006, Gott 2005).  

 

The television had a crucial role in the coup. The Economist reported that the wealthy 

businessmen behind the private media stations in Venezuela, Gustavo Cisneros of 
                                                 
5 The puntofijismo is explained in chapter 3 Venezuela in specific. 



9  

Venevisión, Alberto Ravell of Globovisión, Marcel Granier of RCTV among others, had 

promised to support the coup-makers.  Even though Chávez had not resigned, some 

television news said so, screening “Chávez resigned, democracy restored”. Later that same 

day, Isais Rodríguez, chief legal officer of the government, announced on television that 

Chávez had not yet resigned while the Fedecameras6 leader Pedro Carmona was sworn in as 

interim president also showed on television. However, Carmona, who had not been elected, 

appeared as a caudillo7, and the new government was only recognized by USA and El 

Salvador. And by April 13, Chávez supporters poured into the streets and the guard retook 

the presidential palace (Ali, 2006; McCaughan, 2004; Levin, 2007). The private television 

channels refused to film the crowds coming down from the hills, but aired cartoons and old 

movies throughout the day (Gott, 2005).  

By 3:45 a.m. Sunday April 14, Chávez was returned to Miraflores. 

 

In August 2004, the opposition called for a recall referendum to overthrow Chávez, but he 

won the elections once again with 59,25 percent of the votes (Gott, 2005).  

Chávez’s confrontational discourse with the U.S, the close relation to Fidel Castro’s Cuba 

and international initiatives like la Alternativa Bolivariana para las Américas (ALBA), el Banco del 

Sur, and the television channel Telesur, are parts of Chávez international agenda. The 21th 

century socialism of Hugo Chávez may be an ambitious project, however González Urrutia 

stresses the possibility of these actions being contradictory to the democratic form of 

government (Natanson, 2005). In December 2007, a second referendum for changes in the 

constitution was held, where Chávez proposed six hours working day, but also more power 

directed under him. Only this time, Chávez lost an election for the first time (49.3 percent 

versus 50.7 percent).  

 

                                                 
6 Fedecamaras is the Venezuelan employers’ federation. 
7 Caudillo equals strong man or dictator, explained in chapter 2 Latin American history 



10  

 

4 Mass media in Latin America 

4.1 Latin American press in a historical perspective 
 

In the beginning, inspired by European (particularly French) press-traditions, Latin 

American television and newspapers chose “journalism of opinion” as their press model. 

The mission of the press was to “support candidates rather than turning a profit or 

delivering ‘objective’ news” (Waisbord, 2000). Journalism was seen upon as a political and 

cultural tribune and was used to support political parties8 rather than being a “neutral witness 

to history” (Waisbord, 2000).  

 

In the post-Second World War period, the partisan press slowly started to fade out in favor 

for a press model developed in the USA – a journalistic tradition independent from party 

and government influences with objective reporting and commercial success as main goals. 

Partisan independence was then to guide modern newspapers, which expressed the 

emergence of an urban middle class (Curran & Park 2000, Waisbord 2000).  

 

The U.S. press model was more visible in the rhetoric of publishers than in actual content. 

The necessary developments that took place in the United States had not occurred in Latin 

America. According to several analysts, cited in Waisbord (2000), the simultaneous growth 

of an urban middle class was essential, and in Latin America the numbers of readers were 

limited. There were not enough advertisers, and the nationalization of huge companies in the 

1940s and 1950s, such as oil, water, telephone, electricity, made the state the main advertiser.  

This caused the power balance between media and political forces to survive almost intact. 

The state also controlled the issuing of permits to import machinery, forgive debts and 

declare tax exemption and could manipulate those in order to support or destroy a 

newspaper. The newspapers continued to court the state, rather than the market, to survive. 

Cooperation and mutual advantages were typical (Curran & Park, 2000).  

 

                                                 
8 “In the nineteenth century, twenty presidents had been newspaper owners, publishers, or editors.” 
(Waisbord, 2000) 



11  

The politicized culture combined with cycles of military governments from the 1930s 

onward did not provide a hospitable environment for nonpartisan journalism. By the mid-

1970s, all South American countries, with the exception of Colombia and Venezuela, were 

under military dictatorships (Curran & Park, 2000). If trying to maintain an objective 

reporting, civilian and military government closed down media firms, censored newsrooms 

and tortured, imprisoned and killed critical journalists. Many newspapers took cautious 

positions and supported coups and military regimes, justifying it with having the “national 

interest” in mind. 9   

 

4.2 Media in Latin America today  
 

In Latin America, there is a television in almost every house from shanty towns to posh 

neighbourhoods. In Mexico for example, 50-75 percent list television as their principal 

source of political information (Curran & Park, 2000). The most important medium of 

communication is television.  

Statistics from the World Bank and the UN indicates an average in the Latin American 

region of 71 newspapers per 1.000 people, 413 radio receivers per 1.000 people, 269 

television set per 1.000 people, 20 cable subscribers per 1.000 people and 35,7 Internet users 

per 1.000 people (ranges from 2002). Though, while analizing the access to television, the 

rate should be quadrupled as the average inhabitants per household are four persons 

(Guzmán, 2005). Hence, the coverage of television is almost total (when referring to 

terrestrial television) in Latin America, though the coverage is generally lower in Central 

America, Bolivia and Peru. 

 

According to the most recent ratings of the regarded Freedom House, there are 17 countries 

in the Americas that are considered free (49 %), 14 contries as partly free (40 %), and 3 

coutries as not free (11%), regarding freedom of press. The three American countries lacking 

freedom of press are Haiti, Cuba and Venezuela. 

 

                                                 
9 Waisbord (2000) mentions, among others, the support of the coup in Chile 1973, the military regime in 
Argentina that came to power in 1976, and Brazilian dailies that applauded the military intervention that 
dethroned João Goulart in 1964. 



12  

Waisbord (2000) argues that the absence of efforts to incorporate different voices in media 

in Latin America is alarming. He also claims that governments continue to use more or less 

subtle threats against news organizations and journalists who cross boundaries of expected 

behavior. Intertwined government-media relations continue to set boundaries on critical 

reporting (Curran & Park, 2000) and government officials can reward loyal reporters with 

exclusive information and influence the news agenda through news frames and information 

leaks. National states are the licensing authority of national television and radio channels, 

therefore national states still largely determine who has control over television and radio. In 

addition, they have a range of informal ways of influencing the media, from information 

management to the provision of loans (Curran & Park, 2000). 

 

The increased concentration of news organization together with the rough market has made 

it even more difficult for small- or medium sized newspapers, relatively autonomous from 

the market, to survive. A number of companies in Latin America have created hegemonic 

positions, in particular Televisa, based in Mexico, and Globo, based in Brazil. The Cisneros 

Group, based in Venezuela, also plays a significant role both in Latin America and in the 

USA.  

With the Herfindahl index, the market concentration in Latin American Television in 

Argentina is rated 2.475, Venezuela 3.800, and Mexico 5.672. The Herfindahl index rates 

from zero to 10.000: the indices represent the sum of the squares of the market shares of 

each company; higher scores indicate more concentration. 

 

This hegemony is threatened mainly from the USA. In 1996, 6 percent of the total 

audiovisual imports to Latin America came from within the Latin American region (the same 

amount that was imported from Europe, mostly from Spain and Portugal) and 86 percent 

came from the USA. Five companies accounted for 94 percent of programmes exported; 

Televisa, Globo, Venevisión, RCTV and Spain’s RTVE (Chalaby 2005, chapter 9).  The 

companies exported 50 percent within the region, 23 percent to the USA, 9 percent to 

Europe and 18 percent to the rest of the world. Telenovelas, soap-operas in Spanish, is Latin 

Americas major export genre. In 1998, only 30 percent of the television programmes aired in 

Latin America originated from the continent. Even the news about Latin America, largely 

comes from sources originating from the Western hemisphere (Burch, 2006) 



13  

 

Daniel C. Hallin (Curran & Myung-Jin Park, 2000) has studied the media situation in 

Mexico. Like many other Latin American countries, the Mexican newspapers are read only 

by the middle or upper class, while television is the main industry. Yet television is the least 

open of Mexico’s media (Curran Y Myung-Jin Park 2000). Televisa has cooperated with the 

government, which is especially visible during election campaigns.10 According to Hallin, the 

politician culture also shows in Televisa’s news presentation: 

Officials, and particularly the president, are treated with extreme deference, with reporters summarizing their 

words and the anchor praising their wisdom in frequent unlabelled commentaries. Negative news – about 

unemployment, corruption, disasters – was kept to a minimum. Ordinary citizens, meanwhile, traditionally 

appeared in the news in subservient roles, most of the time to receive clientelist benefits from political patrons. 

 

4.3 Venezuelan mass media 
 

According to Utrikespolitiska Institutets Landguiden, in Venezuela the number of television 

sets per 1.000 people are 186 (2003). Though, while analyzing the access to television, the 

rate should be quadrupled as the average inhabitants per household are four persons 

(Guzmán, 2005). In Venezuela, 98 percent of the population has access to television (in 

2001), which can be compared to the fact that 95 percent has access to a refrigerator 

(Guzmán, 2005). In 2005, 600,000 of the 4.5 million televisions were connected to a cable 

network (Buxton 2007).  

  

Television and radio reaches a greater part of the population than the newspapers and 

magazines, in Venezuela as well as Latin America in general.  

According to studies (cited in Wilpert, 2007) only about five TV stations, a handful of radio 

stations, and a few newspapers are viewed, listened to, or read by most Venezuelans. Radio 

Caracas de Televisión, RCTV, was the most popular and one of the most anti-Chávez TV 

stations, but is now only viewable on cable (Wilpert, 2007). It is owned by one of the 

                                                 
10 According to Hallin, (p.99) in the 1988s election, Televisa devoted more than 80 percent of its election 
coverage to the ruling party. In 1994 the coverage of the opposition grew substantially, still the stories of 
the ruling party’s campaign were “full of color and enthusiasm, while those on the opposition were at best 
colorless.”   



14  

country’s richest families, the Phelps family, which also owns soap and food production and 

construction companies. The second largest,Venevision, is owned by Gustavo Cisneros, a 

Cuban-Venezuelan media mogul, one of the world’s richest men; owning about 70 media 

outlets in 39 countries. The channel was as anti-Chávez as RCTV (or even more) until June 

2004 when Chávez and Cisneros agreed to a media cease-fire (Wilpert, 2007). There’s also 

Televen, Globovisión, and the governmental Venezolana de Televisión (VTV).  

VTV has been a state channel for most of Venezuela’s democratic history. It is not a public 

service channel as is the case with their European counterparts, that tend to be more 

independent of the government. Most of VTV’s programme listings are quite political, with 

many pro-government public service announcements and political talk shows in which 

government representatives or supporters predominate (Wilpert, 2007). 

Televen is one of the country’s newer channels, broadcasting since 1988, and is slightly more 

neutral. 

Globovision is a 24-hour news and opinion channel, founded in 1994 by some of Venezuela’s 

upper crust. The channel only covers three major cities, but is very important politically. It is 

as opposition-oriented as a television station could be, broadcasting anti-government 

opinions and analysis 24 hours a day (Wilpert, 2007, Cañizález, 2007). 

95% of all media outlets (TV, radio, and print) are privately owned and a majority of these 

are more sympathetic with the opposition than with Chavez and his government (Wilpert, 

2007). However the two television stations with the largest national reach are governmental 

friendly channels; TVes and VTV. The private domestic stations have a far more limited 

range, since they broadcast mainly in bigger cities (Wilpert, 2007). In Venezuela there are 

more than 40 private television stations and 128 cable channels operating (Najjar, 2007). 

Though, by 2007 over 700 community-based media was formed by government financial 

support (Buxton 2007). 

 

 

 
 
 



15  

4.2.1 Chávez’ media policies 
 

“Our presence in mass media is crucial to the development of the Revolution” 

        Hugo Chávez 

 

Chávez made his first cadena11 by the coup in 1992, which made him famous.  

Morales and Pereira (2003) identify the President himself as the only important 

spokesperson for the sitting government, which is in part an historic tendency named 

Presidencialismo Comunicativo (communicative presidency) of the president communicating 

directly with his citizens. 

Chávez is not the first president to have a communicational strategy. Since 1935, 

mechanisms of communication have been established in Venezuela. Carlos Andres Pérez, 

during his second mandatory (1989-1993), internationalized the governmental news agency 

Venpres, with the idea of associating all the governmental news agencies in Latin America. 

The project did not survive the destitution of Pérez in 1993.  

According to Gustavo Hernández, director of Instituto de Investigaciones de la 

Comunicaión (ININCO) in Caracas, there has been a change in mass media during the 

Chávez years (Morales & Pereira, 2003), including the redesign of the governmental news 

agency, now named Agencia Bolivariana de Noticias (ABN), Telesur, and other initiatives like 

ALBA (Cañizález & Lugo). 

In practice, there were two strategies during the years 1999-2002: the successful radio and 

television show “Aló Presidente”, and the cadenas in radio and television. Between 2/2-1999 

and 24/2 2002, Chávez used the cadenas 377 times, in total 311 hours of broadcast. Adding 

the 100 shows of “Aló Presidente” during this same period, approximately 300 hrs, Chávez 

used 611 hrs of broadcast during his first three years as president (Morales & Pereira, 2003: 

Cañizález & Lugo).  

During the period 1999-2007, 1.513 cadenas was registred – 890 hours, 29 minutes and 44 

seconds of transmission. In other words – during his first eight years in office, Chávez spoke 

31 days, 2 hours, 29 minutes and 44 seconds – counting just the cadenas (Cañizáles, 2007). 

 

                                                 
11 Explained in chapter 3.3.5 The coup d’état contra Chávez, 2002 



16  

The coup in 2002 was a turning point in the history of Venezuelan mass media. As the 

private media allied themselves with the opposition both during the coup and the general 

strike in December 2002, the government turned towards alternative media (Cañizález & 

Lugo). Accordning to Pasquali (2007), the government is now, step by step, taking over all 

the mediatic power, creating a mediatic hegemony. One way of cutting off information, was 

when in January 2007 all the press offices of the government – at the ministeries and at the 

police forces – were shut down, leaving only the presidential one at Miraflores and MINCI – 

Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y Información. Pasquali does not believe there is 

going to be a complete elimination of free information, but a slower, guerilla-tactic step by 

step-reduction of freedom of press. At the same time, the governmental channels of mass 

media will increase. 

The last three years, the Venezuelan government has created new television channels, such 

as Vive, Asamblea Nacional TV, Ávila TV and Telesur. There’s also a trend towards self-

censorship and less criticism amidsts the private television channels, such as Televen and 

Venevisión. Venezuelan media has moved towards greater polarization, and independent 

sources of information are rare (Landguiden).  

 

The National Plan for Telecommunication, Information and Postal service (eds.), is the government’s 

media strategy from 2007 to 2013. The plan addresses telecommunication as a tool to 

“socialize the awareness” and contribute to the political, social, cultural, territorial and 

economical development of the country. It also states that in order to build a new, socialistic 

road, the old capitalist outline must be destroyed. The plan includes both the development 

for public service, a better range of Internet and mobile phones in the country and new 

media laws.  

According to the Constitution, Venezuela possesses freedom of press. However, since 2004 

and 2005 new laws regulate certain demands of the content of mass media, and acts of 

disinformation, slander or contempt regarding officials are punished severely (Landguiden).  

According to el código penal (the penalty code), by publishing insults of the president, you are 

sentenced to 40 months in prison, for insults of other civil servants, 20 months, and 15 days 

for defamation (MINCI, 23 May 2005).  

 

 



17  

Another law, Ley Restorte (Ley de Responsabilidad Social en Radio y Televisión - Law on Social 

Responsibility on Radio and Television, eds.) is referred to as Ley Morzada – “ The Gag 

Law”, giving the state the power of interrupting any kind of transmission (Comunica 2005). 

The law has been critizied for undermining the freedom of press, and after it was 

announced, 50 percent of the television programs was taken off the air (Pasquali, 2007).  

 

Venezuela is also facing problems of auto censure in the media. The president has already 

chosen not to renew the licence of a critical channel, and in a speech held before the 

referendum in 2007, Chávez threatened to close down other critical channels or even throw 

CNN España out of the country12. 

 

There are still problems with violence against journalists in Venezuela, as in the rest of Latin 

America. In 2004 there were 305 reported cases of violence, mostly intimidation (22%) but 

also 43 cases (14%) of reported censurship and one murder. When intimidation occurred, 

one third of the cases were executed from the state (Correa, 2005). 

4.2.2 The closing of RCTV 
 

”There is no longer a television program with national coverage that openly criticizes or questions the 

Government’s actions. The disappearance of this open signal implies a complete change in how Venezuelans, 

particularly the poorer segment, watches television” 

Andrés Cansales, Reporters without Borders’ correspondent in Venezuela (Ruiz, 2007) 

 

According to Ruiz as well as Cañizalez, until the coup d’état in 2002, Chávez did not have a 

clear communication policy. However, as television played an important role in the coup, 

and many media channels openly supported the coup, the government started putting 

together a media policy.  

May 27 2007, the government did not renew Radio Caracas Televisions (RCTV) license. RCTV 

is the oldest channel of Venezuela, broadcasting for over 50 years, and had the highest 

audience ratings of the terrestrial TV channels (Cañizález, 2007). With RCTV now 

broadcasting by satellite, Globovisión only reaching a limited part of the Venezuelan 

                                                 
12 In a speech by Hugo Chávez 1st of December, 2007 



18  

audience and the new softer approach toward the government of Televen and Venevisión, 

there is today “no media with national coverage that reaches the lower income segment that 

is critical of the Government” (Ruiz, 2007; Cañizález, 2007).  

 

According to Cañizález, the closing of RCTV should not be seen as an isolated occurrence, 

but as one of many actions in the construction of information hegemony, launched by the 

Chávez administration (Cañizalez, 2007). Andres Izarra, formerly the Government’s 

Communication and Information Minister and today president of Telesur, early in 2007 said 

that the president has been referring to seven strategic points, and that the non-renewal of 

the RCTV concession was part of this. He also referred to a developed plan that “should 

entail State communicational and information hegemony”13 

At the same occation as the decision about RCTV, the government announced a reduction 

in terms of the time of licences. Earlier, the licences ran for 20 years. Today, they run for 5 

years, which contribute to self-censorship of the media.  

To Cañizález, this signifies a dangerous step back from the plurality of information. To 

others, RCTV supporting the overthrow of a democratically elected president was reason 

enough not to renew the RCTV’s licence. McCaughan (2004) even calls Chávez a 

“hyperdemocrat”, as Chávez allowed the private media to keep clamouring the removal of 

Venezuelan democractic representants. 

 

 

 

 
 
 

                                                 
13 In an interview with Andres Izarra in El Nacional, January 8, 2007 

 



19  

5 Theoretical framework 

 

5.1 Mass medial regionalization and globalization 
 

“The rise of transnational television lies at the heart of the current regional and global reshaping of media 

industries and cultures” 

    Jean K. Chalaby, Transnational television worldwide 

 

Hjarvard (2003) describes the importance of mass media to globalization in three ways; “as 

channels of communication, as messengers bringing knowledge to the world, and as 

facilitators of a new social infrastructure”. Media today has the same role natural and 

physical infrastructure had earlier. And to get trough this global media system to the social 

reality, it is crucial to be visible. Hjarvard argues that the media as well are independent 

messengers, producing their own messages14. 

   

According to McQuail, mass media is not only affected by globalization, however is also part 

of it. McQuail argues that television probably is the most potent influence in the media 

globalization process, a process caused by technological (cable, satellites) and economical 

achievements (McQuail, 2000). However, despite the attractions of the global mass media 

flow, language differences still present a real barrier (Biltereyst 1992, cited in McQuail, 2000), 

and the geocultural region plays an important role in the globalization of mass media. What 

is said to be a process of globalization, very often turns out to be one of regionalization, as 

media markets are local by definition, and because of barriers like culture and language. Latin 

America, as well as the Middle East, is in comparison a culturally and linguistically 

homogenous region (Chalaby 2005), which could contribute to the success of regional 

channels, like al-Jazeera or Telesur. 

 

                                                 
14 See further under Framing 



20  

 

5.2 Transnational television and news 
 

News, as a product, became commoditized early by the international news agencies that rose 

in the twentieth century, due to new technology, and stimulated by war, trade, imperialism 

and industrial expansion (Boyd-Barett, 1980; 2001; Boyd-Barett and Rantanen, 1998, cited in 

McQuail, 2000). News in television can consist of the same pictures worldwide, added with 

words in any language, or any “angle”. The news agencies were, and still are, dominantly 

European and American, and the flow of mass media from the developed world to the less 

developed world was seen as both good for its recipients and good for combating socialism. 

The media was not exactly propagandistic, however did represent “western values”. 

According to Tunstall and Machin, there is a virtual “world news duopoly” controlled by the 

US Associated Press and the British Reuters (1999:77, cited in McQuail, 2000). And, 

according to McQuail, even though the global media culture seems value-free, it does carry 

with it values of capitalism, individualism and consumerism (McQuail, 2000). 

 

5.3 International media dependency 
 

“What determines and influences our consciousness; how we think, behave and act? The spirit of the age? 

How should that be defined? The pressures and processes of everyday life as experienced within the specific 

social structures of a dominant counter-revolutionary state and its allies are the answer by this author.” 

       Tariq Ali, Pirates of the Caribbean  

 

Dependency theorists stress the importance of some self-sufficiency in the realm of 

information, ideas and culture. Galtung (1965) explains it by a centre-periphery model, 

according to which the nations of the world can be classified as central and dominant actors, 

or peripheral and dependent ones. Galtung shows that there is only a limited flow between 

the peripheral countries, even though there are regional and language-based patterns of 

exchange (in McQuail, 2000).  

The dependency theory is strongly connected to the thesis of “cultural imperialism”, or 

“media imperialism”. Both imply an attempt to dominate the “cultural space” of others, in 



21  

terms of political as well as cultural content. It is an unequal relationship in terms of power. 

In the case of Latin America, during the 1960s and 1970s, there was certainly an American 

imperialist project, according to Dorfman and Mattelart (1975, cited in McQuail, 2000). 

According to the media imperialist thesis, there are four effects of globalization: 

• Global media promotes relations of dependency rather than economic growth 

• The imbalance in the flow of mass media content undermines cultural autonomy or 

holds back its development 

• The unequal relationship in the flow of news increases the relative global power of 

large and wealthy news-producing countries and hinders the growth of an 

appropriate national identity and self-image.  

• Global media flows give rise to a state of cultural homogenization or 

synchronization, leading to a dominant form of culture that has no specific 

connection with real experience for most people. 

(McQuail, 2000) 

 

One of the media dependency theorists is Tariq Ali, member of the advisory committee of 

Telesur. He argues that the numerous 24-hour news channels that dominate the world we 

live in are all part of the same Empire, all except two: al-Jazeera and Telesur.   

The others, owned by a handful of “global tycoons”, are viewed by Ali rather promoting 

regime change than freedom of speech (Ali, 2006). To Ali, the coverage of the Venezuelan 

coup d’état, exemplifies it:  

“The temporary overthrow of an elected President was so loudly cheered by the politicians and media watch-

dogs that one might have been forgiven for imagining that we were back in the times of colonial suppressions of 

native uprisings. Virtually the same commentary appeared in most of the mainstream press and TV 

channels. (…) The most sophisticated media technology is now put in service of the primitive and simplistic 

needs of the system, delivering whatever is required, including coups d’état and scabrous replacements for 

elected presidents.” 

 

 
 



22  

5.3.1 The UNESCO-initiative and Proyecto Ratelve 
 

A debate about the imbalance in the flow of mass media rose in the 1970s. Media-dependent 

countries attempted to use United Nations Educational, Scientific and Educational Organization 

(UNESCO) to make a New World Information and Communication Order (NWICO) (McQuail, 

2000, and Carlsson, 2003). 1978, UNESCO, on the behalf of the Third World countries, 

attempted to introduce a declaration of a number of principles for the behavior of 

international media.  

This occurred in a time of cold war, post colonialism, and internationalization of the world. 

There was a western hegemony in terms of political and military power, however also a one 

way flow of information. Two main paradigms dominated the visions of development: 

modernization and dependency, and mass media had a central role in both. 

UNESCO, an international scene of politics of international aid and having a normative role, 

was the given arena. The Third World demanded a new world order of information, 

consisting of “the four Ds”: 

- Democratization of the flow of information between countries, 

- Decolonization – cultural identity, independence, self-determination, 

- Demonopolization, restrictions of the transnational communication companies’ 

activities 

- Development, regional cooperation, education, development of infrastructures 

(Carlsson 2003) 

 

The MacBride commission report, finished in 1980, led to the MacBride declaration. 

However, questions about development and aid got the upper hand, and because of the free-

market media and the western countries opposing the declaration and the British and 

American withdrawal from UNESCO, the declaration failed. By the general conference in 

1989, the free flow information was reestablished (Carlsson 2003, McQuail, 2000). 

 

Two of the NWICO-spokesmen were the Venezuelan investigators Antonio Pasquali and 

Elizabeth Safar. Together with a group of investigators, they founded Proyecto Ratelve – El 

proyecto de Radiodifusión educative pública (The public educative radiofusional project) 

(Comunica, 2005), because of the growing conscious of the situation of the government 



23  

administrated channels, and the need to democratize media in Latin America in the 1970s. 

Elizabeth Safar describes Ratevle as a diagnosis of the Venezuelan media, as well as a 

suggestion for how public service could work in the country. In the document tercer polo 

radiotelevisivo, it is proposed that media should not be dependent of the market, nor the 

government (Calderón, 2005). At that time, the Venezuelan media was stringly dominated by 

private media, and the idea was to offer a complementary program listing to create a 

democratic, pluralistic public service, with a total coverage of the Venezuelan audience.  

When presented, proyecto Ratelve was severely critized by the private media. The Venezuelan 

government buried the project, not daring to challenge the private media. By doing so, 

proyecto Ratelve failed the same way as the MacBride Declaration. 

Safar as well as Pasquali expresses deep concerns of what is happening with the freedom of 

expression today in Venezuela. Earlier, the private media was the greater danger to freedom 

of press (as seen when turning down the Proyecto Ratelve). Today, it is the governmental 

tendency towards a mediatic hegemony that provides the danger, rather than the private 

media (Pasquali, 2007)15.  

 

Today, Carlsson (2003) argues, the one way flow is even stronger. The market is dominated 

by some tens companies, many of them originated in the United States (Chalaby, 2005). The 

amount of information is many times over what it was, mainly due to development of 

technology, making the division between rural and urban even bigger. Any kinds of traces 

from the UNESCO-initiative are hard to find in the Third World today (Carlsson, 2003). To 

Elizabeth Safar, Venezuela today consists of private and governmental media, instead of 

private media and public service (as was the idea of Ratelve). Safar argues that the lack of 

public service is not total – for example, only in Mexico, there are more than 1500 non-

commercial radio channels. What is lacking is structure, and co-operation. 

Hjarvard on the other hand, does not look at the development in the same way. Even 

though there is a capitalist market striving for rationalization, at the same time there is a 

tendency “towards pluralism and openness in the current global media system” (Hjarvard, 

2003).  

 

                                                 
15 See further in chapter 4.2.1 Chávez’ media policies 



24  

5.4 News bias and the framing of news 
 
The agenda-setting theory was created by the media-scientists MaxWell McCombs and Donald 

L Shaw (1972). They noticed the following phenomenon:  

“The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly 

successful in telling its reader what to think about” (cited in Nord & Strömbäck, 2004). 

 

Ragnar Waldahl (1993) argues (cited in Nord & Strömbäck, 2004) that media also has got the 

power to show you what not to think anything about, to make a subject invisible. In the 

society of today it is practically impossible to be heard or acknowledged without the 

participation of media. If the media chooses to neglect a subject or a person, they will 

become more or less invisible to the public.   

 

The theory on framing is a development of the agenda-setting theory. It focuses on the way 

media chooses to present different aspects of reality and how these presentations affect the 

way the public experiences the reality.  

Framing consists of two ideas; firstly, it is the way news are created and put into context by 

the journalists, structured in a way that is familiar and widely accepted.  

Secondly, it is the process when the public’s frame of reference is affected by the image of 

reality that the journalists are presenting. It can be looked upon as a tool kit provided to the 

audience to process the information. Research show that the less interested and informed a 

person is, the more he accepts the image of reality the media presents to him (Hjarvard, 

2001, Nord & Strömbäck, 2004). 

 

Objectivity is one of the most central concepts in journalism. Objectivity includes adopting a 

position of neutrality towards the object of reporting, not taking sides in matters of dispute 

or showing bias, and keeping to accuracy and other truth criteria; such as relevance and 

completeness. Different points of view should be treated as of equal standing and relevance; 

by allowing equal space or time for alternative perspectives. Information should be balanced 

and impartial, reported in a non-sensational, unbiased way (McQuail, 2000).  

 

 



25  

According to McQuail (2000), typical examples of news ’bias’ can be: 

- Media news over-represents the social ‘top’ and official voices in its sources.  

- News attention is differentially bestowed on members of political and social elites.  

- News reflects the values and power distribution of a male-dominated society 

- Women have tended to appear in stereotyped occupational and domestic roles and 

are generally more passive and in the background.  

Bias can distort reality; creating the image of a passive citizen and stereotype women or 

differentially favouring a particular political party or philosophy.  

 

Most public service broadcasting carries an agenda and can be bias when following it. We 

define public service as pluralistic; with main objective to provide information to the public; 

freestanding from political influences and the market.  

5.5 The theory of news value  
 

In the theory of the structure of foreign news, Galtung and Ruge (1965) claim that a remote and 

low rank country only makes it through to broadcast or to the printers if the news are: 

1. Easily capturing your attention, like disasters or crime. This creates an image of a 

dangerous place where accidents occur suddenly and without warning. 

2. Simple. This leads to generalization and bias that people are un-civilized. 

3. Expected. A coup d’état in Latin America confirms your prejudices. This makes the 

nation seem unchangeable. 

4. Negative. 

All together this creates the image Latin Americans get from watching news about them 

selves made in the Western hemisphere by the United States or Spain (Galtung, Ruge, 1965).  

5.6 De-westernizing Media Studies 
 

According to the authors of De-westernizing media studies (Curran & Park, 2000), many of the 

theories used in the west finds limited support when applied to media systems in other parts 

of the world. In many parts of the world the national political authority still intervene with 

media systems through direct and indirect means, and globalization does little to help 



26  

freedom, media diversity and social emancipation to spread. In many countries, like in Latin 

America, the market is part of the system of power and uses their power to silence the press.  

 

In the 1980s and 1990s, the idea of a one-way flow of communication from the West was 

challenged by “reverse colonization,” (as cited in Curran & Park, 2000) for example the 

Mexicanization of southern California16. The media imperialism theory also underestimates 

the local resistance to American domination. Research show that the population prefer 

locally made programs (cited in Curran & Park, 2000); political resistance, with a number of  

states supporting local media production through subsidies, investment quotas, import and 

ownership restrictions (cited in Curran & Park, 2000); and cultural resistance, rooted in 

tenacious local traditions and social networks. Defenders respond that media activity may be 

multidirectional but it is still very unequal. Though there is global cultural diversity, the 

different media cultures are still driven by different hegemonies.  

Sinclair (Chalaby 2005, chapter 9) argues that audiences prefer programme listings that is 

close or proximate to their own culture and that “Latin America has developed its own 

television programme listings production and distribution structures, and genres that are 

popular at local, national and regional levels”. The elites are the ones who subscribe to 

satellite and cable with shows from the US, and relatively few viewers have the full range of 

choice. This helps creating segregated media consumption. Joseph Straubhaar (cited in 

Chalaby 2005, chapter 9) claims that there is a class factor in the preference for television 

programme listings which derives from one’s own language and culture: 

New research seems to point to a greater traditionalism and loyalty to national and local cultures by lower or 

popular classes, who show the strongest tendency to seek greater cultural proximity in television programs and 

other cultural products.” 

 

 
 

                                                 
16 The Latin American audiovisual space includes not only Latin America but also North America and 
Iberian Europe. It is both hemispheric and transatlantic. ”…with its over 35 million ’Hispanic’ or ’Latinos’ 
it is actually the fifth-largest, and the wealthiest, domestic television market in the Spanish-speaking world” 
(Chalaby 2005, chapter 9). 



27  

6 Methods and material 
 

In order to answer the question of the establishment of Telesur, historical documents and 

official information has been used. The sources used are mainly papers and news articles 

from MINCI, Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y Información. 

Telesur was contacted several times but would not provide material to answer the question. 

They did not want to give interviews nor answer how many employees and correspondents 

the company has, their budget, if more countries were to join in 2008, or other questions. 

When making complementary interviews with Luisa Torrealba and Elizabeth Safar at 

ININCO, they stressed that it is getting harder and harder to get information from 

governmental sources. Facts that could seem innocent, like the number of viewers, are 

considered corporate secrets. 

 

The method used to answer question two and three is the quantitative analysis of content, a 

method that can claim some measure of scientific reliability since it can be replicated by 

different people and still get the same findings. Content analysis is held to be reliable and 

reproducible (McQuail, 2000). It is a method often used in television analyses, suggested by 

Stig Hjarvard in Internationale TV-nyheder (1995) and used in studies like Svenskt TV-utbud 

1996, a studie of Swedish television in 1996.  

 

The first quantitative analysis (research question two) examines the Telesur chart, using the 

chart during one coherent week. The chart as well as the daily broadcasts were provided by 

Telesur’s official homepage, http://www.telesurtv.net, and consisted of the programme 

listings from 10th of December to 16th of December 2007, 130 programmes in total.  

 

The second quantitative analysis (research question three) consists of the daily news 

broadcast, analyzing a total number of 197 news segments. The broadcasts chosen are the 

Noticieros Meridianos (midday news broadcast) at seven different occations; 15th of October, 

22nd of October, 29th of October, 5th of November, 12th of November, 19th of November and 

26th of November (all in 2007). As the casts are spread over seven weeks they form a 

synthetical week, which according to Östbye (2003) is the model preferable.  

The methods are further explained in chapter 6.3 and 6.4. 



28  

 

6.1 Shortcomings of methods 
 

There are two principal factors limitating the results of a quantitative analysis of content. 

Firstly, the analysis is limited to the characteristics mesurable in quantities. Secondly, the 

result is completely dependent on the variables chosen – by deciding the code book; one will 

decide what will be mesurable and what not. There are a number of difficulties stipulating 

the variables; hence they have to be clearly demarcated and at the same time cover the whole 

material (Hjarvard, 1995). In Appendix I and II follows an explanation regarding the 

variables used.  

 

Language barriers were also a problem to take in concern. However, since the analysis 

excludes linguistic approaches, and by considering the possible linguistical shortcomings 

while developing the methods used, the thesis manage to avoid linguistic related problems. 

Since television is a combination of image and sound; one has to take the visual part of the 

message seriously; yet due to the limited size of the thesis this is not possible (Östbye, 2003).  

 

Claes de Vreese (cited in Hjarvard 2001) stresses that a quantitative approach can be 

insufficient, and that understanding the national institutional, political and social context, and 

the national norms and roles of journalism in which news is produced, is equally important. 

Thus, this essay assigns significant space in order to attend to the history of Venezuela and 

Latin America.   

 

6.2 Reliability 
 

By having two persons decoding the same broadcast and chart, comparing the results, 

observing the inclarities, discussing and adjusting the code book again to make the directions 

unambigiuos, the reliability of this study is confirmed (Östbye, 2003). 

 



29  

6.3 Quantitative analysis, chart 
 

By making an over-all analysis of the chart, the thesis hopes to complement the quantitative 

analysis of the news broadcast. The news broadcast is only a part of the programmes 

displayed on Telesur; hence the chart analysis will answer to which programmes and what 

genres Telesur has chosen to represent their agenda. The analysis will also examine in which 

countries the material is produced and what these variables could help determine in the 

question regarding Telesur’s agenda - pan-Latin American integration and anti-imperialism. 

 

The period for the chart analysis is one week, 10th to 17th of December 2007. There are 

always difficulties when choosing time period, since the aim is avoiding grander events or 

special time periods that can affect the chart. However, there was no evidence of such 

affection, noticeable in the analysis. 

 

The Telesur weekly chart consists of between 25 and 30 programmes. Some of the 

programmes are every-day shows, like sports and news. Some are all-embracing headlines 

that contain different programmes, like Cubanos en primer Plano (Cubans at the front page) 

that contains a different music documentary every time it is shown. When looking at the 

following week, 18-25 December, the same all-embracing headlines keep occurring, naturally 

with a different content. A small number of new programmes occur. There seem to be 

different theme shows every week, the week analysed A Latina (towards the Latin American) 

– reportages by Tatto Contiza, the following week Visión Sur (Vision South) – News co-

produced with Argentinian Canal 7.  

The method, while developed, has been inspired by Svenskt teveutbud 1996 (Hillve & Majanen, 

1997).  Definitions of the variables used followes in Appendix II.  

The results will be accounted for both in percentage of time and in percentage of total 

number of programmes. 

 
 



30  

6.4 Quantitative analysis of content; segments of news 
broadcast: 
 

The code book is influenced by Hjarvards (1995) analysises of international television news 

broadcasts, and by his classifications and delimitations concerning variables and variable 

values. As Hjarvard, this thesis divides the variable topics in two: the first variable consisting 

of fewer values, the second of more. In the case of topics, Golding and Elliots’ method of 

quantitative analysis of content also influenced the code book (1979, cited in Hjarvard, 

1995), given account and explanations here below.  

 

As Hjarvard, this thesis aims to elucidate the following aspects: 

1. The composition of news segments regarding content. 

2. The geographical representation of news segments. 

3. The division between regional, domestic and international segments. 

4. The composition of segments regarding topics and their geographical origin. 

(Hjarvard, 1995) 

 

Adding more variables to the code book, this thesis also aims to examine: 

1. In what ways the presidents of Telesur’s founding nations are portraited 

2. The occurrence of segments that are clearly pro pan-Latin American integration 

and/or against imperialism. 

3. The presence of background and analysises regarding the segments of a program and 

their momentum. 
 

This chapter explains the structure of the variables used, with the intention of making the 

study possible to repeat. The chapter does not claim to give a complete account of the 

decisions taken when performing the analysis; but implies some of the problems faced in the 

process of decisiontaking.  

 

The variable topic presupposes the value considered to be centered in the segment. Even 

though one segment might stress both natural resources and indigenous people, it will be 



31  

categorized as the variable natural resources in cases where the resources constitute the actual 

news.  

For example, when the Kazakstan minister meets with the Iranian minister to talk about oil 

in the Caspian Sea, the topic is to be considered natural resources and not international politics. 

The topic has to be as precise as possible; in order to prevent every discussion between 

states to end up in international politics.  

The generalizing topics helps to summon the preciser topics into more general categories, as 

done in Svenskt TV-utbud (1996).  

 

The visibility of the agenda of Telesur – pro-regionalizing and anti-imperialism, is believed to be 

clear in the news broadcast. The agenda must be the supreme message in the segment, or 

specifically mentioned, in order to be counted as a segment that is in fact pro-regionalizing 

or anti-imperialistic.  
 

Hjarvard (1995) differs between the geographical origin of the image showed and the 

geographical origin of the subject. In this thesis, those cases where the two differs, the 

geographical origin of the image will be superior; the country where an action takes place will 

be main country. When President Chávez goes to France to meet with Nicolas Sarkozy to talk 

about the guerillas hostages in Colombia, the feature is shot in France which makes France 

the main country. By settling the main country of the segment, the thesis will answer if the 

broadcasts are geographically balanced. This will also answer whether or not Latin America 

largely dominates the broadcasts.  

 

Due to shortcomings in only evaluating the main country, secondary country is also specified. The 

secondary country is not visible in all segments but can be used in the frequent occasions 

where two countries occurs; negotiating, trading or disagreeing. A country like Cuba, often 

occurring as secondary country while cooperating with Venezuela, will be visible when 

summoning the results; since both main and secondary country will be accounted for.  When 

more than three Latin American countries are involved will be specified as Latin America. 

 

Main character, perception of main character and Chávez are three variables that hopefully will 

determine the extension of presence of the presidents of Telesur’s founding nations and how 



32  

they are perceived. The hypothesis, and also a common belief is that the founding 

governments of Telesur use their own creation to broadcast propaganda, and that this 

portrays itself in the level of attention given to their presidents. In order to be specified as 

being a main character the president must be the main speaker.  

The variable simply called Chávez is a safety variable in order to make sure all segments 

where Telesur’s main funder is visible, although not as main character, will be accounted for. 

Division of actor and gender will display whether or not Telesur is making an effort towards 

being a none-bias channel for, hence with, the citizens of Latin America. An actor who gets 

to express himself and not be passiv is superiour. By measuring the time and type of segment 

occurring, the presence of background and analysis in the news segments and their 

momentum will be noticed.  

 

7 Results 

7.1 How was Telesur established? 
 

In a media venture in partnership, Venezuela, together with Cuba, Argentina and Uruguay 

launched Telesur for the first time on 24th of July 2005 - the anniversary of the birth of 

Simón Bolívar (Calderón, 2005). The channel claims to be the first multi-state public-service 

channel in the world (Burch 2007). It started broadcasting on a limited schedule, and began 

full-time broadcasts on 31st of October that same year (Najjar, 2007).  

 

“ The awakening of the people of Latin America and the Caribbean will make the liberation of this 

continent possible, as the awakening of the people of the world will make the salvation of the world possible, 

because the path of capitalism, of neoliberalism, is the path of destruccion of life on earth, The moment to 

change the history has come” 

    Hugo Chávez on the purpose of Telesur, 24th of July, 2005 

 

Telesur was brought to records on the 2nd of February 2005, announced in Gazeta Official de 

La Republica Bolivariana de Venezuela, decreto 337088 (The Official Gazette of the Bolivarian 

Republic of Venezuela).  



33  

Chávez, in his announcement, publicized that the channel would incorporate material from 

public channels in Argentina, Brasil and Venezuela, to show the social reality of Latin 

America and the Caribbean.  

 

The Telesur agenda 

Telesur is a pan-Latin American channel, based in Caracas, Venezuela, created to provide an 

alternative to the main private television channels such as CNN Español, which are often 

based in the Western hemisphere (Buxton 2007). The channel hopes to encourage regional 

integration, and set another news agenda than the one of Washington Consensus and the US 

foreign policy in the region (Burch 2007). The vice president of Telesur, Yuri Pimentel, 

assured that “the Latin American countries are engaging in a war, a war to liberate us from 

the American hegemony that is controlling the grander global information companies” 

(MINCI 19th of May 2007). 

 

Telesur is making the most of the pan-Latin Americanism. Its slogan “Nuestro Norte es el Sur” 

(Our North is the South, eds.) suggests a broader identity, which does not take in 

consideration the national boarders once established by the Spanish. 

Their agenda; anti-imperialism, pro-pan American integration and the aim to break the 

hegemony of the west, is visible in their motto: 

” Vernos es conocernos, reconocernos es respetarnos, respetarnos es aprender a querernos, querernos es el 

primer paso para integrarnos”  

(“To see ourselves is to get to know ourselves, to acknowledge ourselves is to respect 

ourselves, respect ourselves is to learn to like ourselves, to like ourselves is the first step 

towards integrating ourselves”, eds.) 

 

”The goal of Telesur is to develop and implement a hemispheric televised communications strategy, of world 

wide reach, to promote and consolidate the progression of change and regional integration, as a tool in the 

battle of ideas against the hegemonic process of globalization (…) From the North they see us in black and 

white – mostly in black: we only appear in the news when a calamity occurs – and in reality, we are a 

continent in Technicolor”  

     Aram Aharonian, general director of Telesur  



34  

According to its founders, Telesur is the answer to the necessity of integrating the people of 

Latin America, and to create a south-south axis to produce an independent mass media and 

put an end to the tendentious flow of information from the north (Calderón, 2005). All the 

shows are supposed to be produced by Latin Americans, with the exception of some 

contemporary independent films dubbed Nojolivud (No Hollywood) (Daniels, 2005). 

According to Aharonian, only 21 of the 646 documentaries produced in Latin America 2004 

was exhibited, as the producers lack buyers; hence Telesur would be the opportunity waited 

for (MINCI, 26th of May 2005). 

 

Terms of ownership 

The Telesur initiative came from Hugo Chávez. The channel set up as an independent 

enterprise, though its shareholders are Latin American nations. Venezuela holds a 41 percent 

share in the channel; Argentina 20 percent; Cuba 19 percent; Uruguay 10 percent. Bolivia 

joined in 19th of April, 2006, today holding a 5 percent share. Ecuador and Nicaragua also 

supports the channel (MINCI, 2007). 

Brazil is already giving some support (they are planning on launching their own Latin 

America-wide initiative, TV Brasil Internacional) (Dos Reis, 2005). 

Other Latin American countries, like Peru and Colombia, who at first had a positive 

approach towards Telesur, now have reversed. Peru due to tensions between their president 

and Hugo Chávez, Colombia due to a one hour interview with the FARC leader Manuel 

Marulanda broadcasted by Telesur (Cañizález & Lugo).  

  

Economy and structure 

The inicial 3 million dollars was financed by the Venezuelan government. The budget to 

cover the first years of broadcasting was amount to 10 million dollars, all paid by the 

Venezuelan government by way of Petróleos de Venezuela S.A. (PDVSA), the Venezuelan state 

oil company. Even though Venezuela is the principal funder, the other member countries are 

part in the editorial orientation and the strategies of Telesur (Cañizález & Lugo).  



35  

The budget was invested in technology and correspondents in Caracas, La Paz, Brasilia, 

Buenos Aires, Havana, Los Angeles, Mexico City and Washington17 (MINCI, 24th of May  

2005). Telesur has 160 employees (Cañizález & Lugo). In February 2007, Telesur estimated 

to increase the number of Latin American correspondents from 10 to 15.  

 

A few days before launching Telesur, the channels president Andrés Izarra, at the time still 

the Communication and Information Minister in the Chávez government, stressed that 

Telesur “aspires to be the voice of the ones who has not been listened to in years, and who 

has not had access to the mass media” (MINCI 21th of July, 2005) Even though Izzara 

denounced his ministry within days, it damaged the confidence for Telesur as being a truly 

independent channel (Cañizález & Lugo).  

 

The general director of Telesur is also a former journalist, an Uruguyan named Aram 

Aharonian. Telesur has an Advisory Committee, consisting of leftist intellectual 

heavyweights: Ernesto Cardenal, Danny Glover, Ignacio Ramonet, Saul Landau, Eduardo 

Galeano, Tariq Ali, Richard Stallman and Nobel Prize Winner Adolfo Pérez Esquivel. This 

committee can be seen as a mean to assure the independence of the channel. To Ignacio 

Ramonet, member of the Telesur Advisory Committee, Telesur is “a decesive arm in the 

battle of information… The associate countries of Telesur are trying to propose another way 

of giving information to the world” (MINCI 19th of May 2007). However, the composition 

of members in the committee implicates the political tendencies of Telesur (Cañizález & 

Lugo). 

 

In September 2006, Izarra announced plans for a Telesur news agency, to brake to 

“information monopoly” of Reuters and Associated Press (MINCI 14th of September 2006) 

Telesur also signed a bilateral cooperation agreement with al-Jazeera, agreeing to share 

information and technology (Burch, 2007: MINCI 8th of February 2007). 

 

 

                                                 
17 In October that same year, Telesur had Luz de Petri, Mario Giordano and Paloma García in Argentina; 
Freddy Morales in Bolivia; Claudia Paiva in Brazil; Freddy Muñoz y Wladimir Carrillo in Colombia; and 
Rolando Segura in Cuba (MINCI 22th of October 2005) 



36  

Viewers 

Telesur broadcasts are cost-free via satellite, to be able to reach as many as possible (MINCI 

26th of May 2005). They broadcast 24 hours in Latin America over a DirecTV satellite 

frequency - owned by the Cicneros (Comunica 2005). In 2007, the board of Telesur 

announced plans to start transmissions to Europe, and two of their satellites there are 

already in function. Telesur is also hoping to be able to place correspondents in London and 

Madrid (Burch, 2007; MINCI, 9th of October 2007). 

 

In December 2006, the government announced that they were going to buy Canal 

Metropolitano de Televisión (CMT), another television channel in Venezuela, to convert its 

licence to the licence of Telesur, making Telesur a terrestrial television (MINCI 9th of 

February 2007), announced in Gazeta Official de La Republica Bolivariana de Venezuela 31 julio 

2007, decreto 355901. Izarra has stated, that “as a terrestrial TV channel in Venezuela we 

reach 30 percent of the national territory and potentially 7 million people” (MINCI, 9th of 

February 2007). 

 

 
Figure 1: Coverage of Telesur in the Americas (left) and Europe (right). From 

http://www.Telesurtv.net/secciones/cobertura/index.php 

 

Izarra estimates that Telesur in 2007 “has a potential audience of 65 million viewers in Latin 

America in over-the-air broadcasting, and another 5.5 million through cable broadcast 

around the world” (Burch, 2006).  

 

 



37  

Opinions on Telesur 

 

“Some news always upsets some people. We’ll just have to put up with that and always defend our 

independence – which does not mean we’ll be neutral. Independence, yes. But neutrality, never.” 

      Telesurs news director Jorge Botero 

 

The supporters of Telesur call it a new kind of channel, bringing pluralism to the 

commercialized international television. The critics call it an ideological tool to export the 

Venezuelan revolution, which with its agenda will not bring pluralism to the international 

television viewers. 

 

Before even launched, the channel was being attacked in Washington as a vehicle for anti-US 

propaganda, with the House of Representatives voting to enable the US to broadcast its own 

signals into Venezuela in retaliation. The channel has not been immune to criticism in Latin 

America either, with some dubbing it "Telechavez" (Daniels, 2005). Carlos Gúzman of 

ININCO refers to Telesur as “a machinery to reproduce the ideology of the Venezuelan 

government” (Comunica, 2005). 

 

Burch stresses that there is no coincidence the birth of Telesur is occurring now, being a 

child of its time and another step in Chávez politics towards increased regional integration 

and a new agenda and socialism. It occurs also to the backdrop of the renewal of the 1970s 

debate about the New World Information and Communication Order, NWICO18, as an 

alternative to CNN and BBC (Burch 2007, Cañizález and Lugo).  

 

ALBA, Área de libre Comercio de las Américas (ALCA) and The Caribbean Community and Common 

Market (CARICOM) are all initiatives to integrate las Americas19. However, to fit a political 

project like the one of the Bolivarianism of the 21th century, these dimensions are not 

enough. The means of communication are, in another way, able to set a cultural and 

informal agenda. In this context, Telesur started its broadcasts, as the first public 

                                                 
18 NWICO is further explained in chapter 5.3.1 The UNESCO-initiative and Proyecto Ratelve. 
19 Las Americas is further explained in chapter 2 Latin American history. 



38  

multinational Latin American channel (Calderón, 2005). González Urrutia (2006) describes 

Telesur as a part of the second phase of the foreign politics of Chávez. 

 

Telesur, as a project, exists in the cleavage between being an intergrational channel, 

promoting integration and regional culturization, and at the same time being a political 

channel, promoting what its creators hope to be a geopolitical integration and counteract the 

western medial hegemony (Cañizález and Lugo).  

 

To Antonio Pasquali, the creator of ININCO and Proyecto Ratelve, Telesur is a good idea that 

turned bad. He describes the project as important from a conceptual point of view, but 

Telesur only fulfills the pluralism, tolerance and independence that suit the Venezuelan 

government, making it an ideological caricature of the ideas of the NWICO (Cañizález & 

Lugo).  

To Elizabeth Safar, Telesur is nothing but a propagandistic media of Chávez and the 

Bolivarian project. The conceptual idea is what Safar and the others hoped to create already 

in the 70s. But in the hands of the government, Telesur is anything but pluralistic. As the 

channel is bias, they tell only one side of the truth, losing credibility.  

 

7.2 What characterizes Telesur in terms of programme listings? 
 

The Telesur chart is clearly affected by the aims of education and news provision. A huge 

part of the chart is news and sports, which often together form a full hour. As for the news, 

to complement the traditional news broadcasts, like Noticias del SUR and Telesur Noticias, 

Telesur offers various deepening news broadcasts, like Realidades and Síntesis Latinamericana, 

where the most important news of the week are dealt with. For example, one episode of 

Realidades shows the topics anti-aids campaigns in Cuba, child labour in Peru and mercy 

killing in Mexico. This way Telesur provides two kinds of news broadcasts for the viewers, 

one lighter, shorter version, and one full depth version.  

Another major part of the chart consists of documentaries. For example, Telesur has a serie 

called Somos; a documetary serie consisting of 35 programs, supposed to shred light on the 



39  

different indigenous populations in Venezuela, their culture, histories and societies. The serie 

Contravía focuses on problems related to the guerilla violence in Colombia.  

On Saturday and Sunday nights, Telesur shows a movie – all produced in Latin America and 

broadcasted under the title Cine Sur.  

The documentaries and news programmes vary in quality. The feeling of educational channel 

(like the Swedish educational channel Utbildningsradion, UR) is lingering; showing long 

interviews, longer parts with music or dancing, mysterius puppet shows and sometimes 

alternative documentarys failing in sound and picture quality.  

All the programmes examined are explained shortly in Appendix II. 

7.2.1 The programmes of Telesur: 
 

51
48

17 16

8 7 7 7 7 6 6 6 6 5 5 5 4 4 3 3 3 2 2 2

0

10

20

30

40

50

60

D
ep

or
te

s 
de

l S
U

R

N
ot

ic
ia

s 
de

sd
e 

el
 S

U
R

 T
el

eS
U

R
 N

ot
ic

ia
s

A
ge

nd
a 

de
l S

U
R

M
em

or
ia

s 
de

l f
ue

go

C
on

tra
ví

a

D
es

tin
o 

La
tin

am
er

ic
an

o

P
ár

pa
do

s

R
ea

lid
ad

es

A
 L

at
in

a

C
ub

an
os

 e
n 

el
 p

rim
er

 p
la

no

S
on

es
 y

 p
as

io
ne

s

V
id

as

E
n 

vi
vo

 d
es

de
 e

l S
U

R

M
ed

io
 T

an
qu

e

S
in

te
si

s 
La

tin
am

er
ic

an
a

M
ae

st
ra

 V
id

a

M
es

a 
R

ed
on

da
 In

te
rn

ac
io

na
l

A
m

ér
ic

a 
Ti

er
ra

 N
ue

st
ra

H
is

to
ria

s 
en

 d
es

ar
ol

lo

V
is

io
na

rio
s

C
in

eS
U

R

D
oc

um
en

ta
le

s 
Te

le
S

U
R

R
on

da
 In

fo
rm

at
iv

a

nu
m

be
r o

f p
ro

gr
am

m
es

 

 
Figure 2. The different programmes occuring in the week chosen, 10-17 December 2007. (Number of 

programmes, n=230)  

 

Deportes del SUR (Sports from the south) (22 percent), Noticias desde el SUR (News from the south) 

(22 percent) and Telesur Noticias (Telesur’s news) (7 percent) together reach 50 percent of the 

total number of programmes showed in the week, These three programs are definitely the 

heavy-weights in the Telesur chart. When time is taken in consideration, the three 



40  

programmes together gathers 68,5 of the 156 hours (44%) and the two news broadcasts 

gather 42,5 hours (33%).  

 

7.2.2 The programmes divided into genres: 
   

Documentaries, 
educational

36%

Sports
22%

News, deepening
7%

Hobby and pleasure
3%

News
29%

Film
1%

Talk show, debates
2%

 
Figure 3. The programmes divided into genres (in percentage of the total number of programmes n=230) 

 

Telesurs educative character shows clearly. There were neither children programmes nor 

soap operas. The only programmes in the genre Hobby and pleasure was Destino Latinamericano 

(Destination Latin America) which is a traveling show, displaying different parts of Latin 

America. The only talk show was Mesa Redonda Internacional (Round table international) which is 

debates and opinions around a round table in Havana. The movies showed were El 

entusiasmo (the enthusiasm) made in Chile in 1998, and El viaje hacia del mar (the trip to the ocean) 

made in Uruguay in 2003. The regular news broadcasts and deepening ones, reaches 

approximately 45 hours (36 percent). Documentaries and educational shows are dominating in 

hours with approximately 62 hours.   



41  

 

7.2.3 The geographical representation of programme listings: 
 

TeleSUR; 168

Ecuador; 2

Chile; 1

Brazil; 1

Europe; 1

Cuba; 6

Mexico; 6
Uruguay; 12

Colombia; 12
Argentina; 21

 
Figure 4. The producer countries of the different programmes. (In number of the total number of 

programmes. N=230) 

 

The mayor part, Telesur, consists of the different news, sports or discussion programmes that 

are produced through out the continent. The studios are in Caracas, Venezuela, but the 

different segments in the broadcasts are produced throughout the continent, which makes it 

difficult to name one country of origin. As for the others, Mexico, Argentina and Brazil are 

three traditionally big producers of television in Latin America. This tendency is visible in 

Figure 4 above, with the exeption of Brazil, which can be due to the language. Though it has 

to be pointed out, during this whole week, many Latin American countries are not 

represented at all as producers. 

7.3 What characterizes the news broadcasts? 
 

The Telesur midday broadcast starts with a medley consisting of frames from today’s mayor 

topics. The medley’s purpose is to provoke attention. Since the midday broadcast is one 

hour long, news and sports included, this also can function as a teaser to keep the viewers 

the full hour. The midday broadcast consists of a 20 minute Latin American part with 



42  

regional and domestic news. It is followed by a break where instead of showing commercial 

commercials some of the upcoming programs are shown, and commercials for the new 

Venezuelan currency, Petróleos de Venezuela S.A. (PDVSA) or campaigns for alphabetization.  

After the break comes the international part of the broadcast, approximately 10-15 minutes. 

After another non-commercial commercial break, some ten minutes of sport news are 

casted, sometimes cultural news and occasionally news in short – rubricated “Avanza” 

(Advancement), before the broadcast is finished. 

 

The news broadcast should not be viewed without considering the rest of the chart. 

Programs like Realidades and Síntesis20 definitely tries to present news in a deeper way, and 

should be seen as a complement to the news broadcasts. 

 

7.3.1 The composition of news segments regarding content:  
 

Domestic politics
17%

International 
politics
13%

Sports
16%Tragedy/disaster

11%

Crime/legal
9%

Military/guerilla/
terrorism

10%

Other 
12%

Environment
6%

Culture
6%

 
Figure 5. The various themes of the news segments (in percentage of the total news broadcasts n=197).   
 

In this figure, ten smaller categories have been summoned into the larger category “other” 

(12%) to make the figure more readable. The categories are employment, economy, health, 

industry, human rights (2% each) and science, education, indigenous, housing and migration 

(1% each).  

 
                                                 
20 The chart is described in chapter 8.2 Question 3: What characterizes Telesur in terms of programme 
listings? 



43  

The expectations were that the agenda of Telesur21 would show more clearly in the topics 

chosen in the news cast. Topics like health, human rights, indigenous, housing and education 

are nearly invisible while topics like domestic and international politics and sports stand for 

almost half the features.  

 

The Telesur news is in general very similar to commercial and traditional news broadcasts 

with the exception of lack of economic news, which only attains 2 percent. Topics that never 

even occurred during the casts analyzed are religion/philosophy, and features about private 

matters like sex, family and divorces.   

 

When put together into more generalizing topics, economics are 2 percent, nature/disaster 

17 percent and social issues 5 perrcent. “Soft” news, mainly sports, is 21 percent. The two 

topics named politics (36%) and international politics (15%) are main themes in more than half 

of the number of segments (51%). For example, there is one feature about the suggested 

leader for the socialist party in El Salvador and one feature from a syndicalism party 

gathering in Paraguay. In a news segment from Bolivia (November 26th), Morales opposition 

is featured as being violent. Two segment in favor of the new constitution are send, and also 

one longer interview with one representative in favor of the new constitution (who is asked 

what the opposition thinks about this proposal), The same goes for the demonstrations in 

Venezuela before the referendum, which is only described from the governmental side (the 

“Sí”-side).  

Another segment is of the referendum in Venezuela, featuring a meeting of the “sí”-side, 

and no contra-representative gets to comment the referendum. This feature is followed by a 

segment showing how shanty-town inhabitants outside Caracas gets new houses by the 

government, a development said to be reinforced by the new constitution if passed. The 

following week, under the jingle “reforma constitutional” (Constitutional Reform) there is a 

feature about a factory worker who is now working six hours instead of eight, how much he 

enjoys spending more time with his family, and how many workers who can get a job with 

this new reform22. There is also a feature from a comedor social in Buenos Aires, a place in the 

                                                 
21 Pro pan-Latin American integration and anti-imperialism 
22 The six-hours-workday is one of the suggestions in Chávez new constitution. 



44  

shanty towns where the population can get food for free. This was started by Nestor 

Kirschner23 four years ago, and is something that Chávez also is starting in Venezuela.  

7.3.2 The geographical representation of news segments: 

 
 
Figure 6. The coverage of Latin American countries, main country and second country accounted for (the 

origin of segments; in number of segments of the total regional and domestic news broadcast n=204) 

 

                                                 
23 Nestor Kirchnér is the former president of Argentina 



45  

The map shows when the countries occur both as main and secondary country. In 73 

segments there was no secondary country, but only a main country.  The country best 

covered is by far Venezuela (24%). Countries never even covered during the period analyzed 

are Belize, French Guyana, Guyana, Honduras, Panama and Surinam. Apart from those 

exceptions there is good continental coverage. There is a tendency towards more extensive 

coverage of the Venezuelan neighbors (geographically and ideologically). Colombia (12%) is 

Venezuela’s closest neighbor while Bolivia (11%) and Cuba (6%) are ideologically close.  

7.3.3 The division between regional, domestic and international segment: 

Regional
9%

International
48%

Domestic
43%

 

Figure 7. The division between regional, domestic and international news segments (in percentage of the 

total news broadcast n=197). 

 

In total, 52 percent of the Telesur news features are about Latin America – regional as well 

as domestic. To have an agenda of implementing regionalization, 9 percent of regional 

features should be considered low. In the international news, the continent best covered is 

by far Asia (48 %), followed by Europe (34 %).  

 

 
 



46  

7.3.4 The composition of segments regarding topics and their geographical 
origin:  
 
There is minor difference in the composition of segments regarding topics in international 

versus regional-domestic news. In the regional-domestic news, nature and disaster occupies 21 

percent; while 13 percent in the international news. International politics holds one fourth 

(25%) of the international news; while 5 percent of the regional-domestic news. Social issues 

are not covered in the international news; however receives 9 percent of the regional and 

domestic news.  

 

Telesur only produced 23 percent of its international news. The rest is material coming from 

mainly APTN (46 %), and Reuters (22 %), Al-jazeera (7 %) and VTV (2 %). 

 

TeleSUR
23%

Reuters
22%

APTN
46%

Al-Jazeera
7%

VTV
2%

 
Figure 8. The usage of bureau material in the international news (in percentage of the total international 

news segments n=95) 

 



47  

TeleSUR
63%

Reuters
12%

APTN
7%

VTV
5%

Others
13%

 
Figure 9. The usage of bureau material versus Telesur’s own material (in percentage of the total regional 

and domestic segments n=102) 

 

The Latin American news, domestic as well as regional, are mainly produced by Telesur (63 

percent). Others are Canal 4, TV6, Cubavision, TVB, CNN, Canal Institutional, Canal 

Justicial, Guatevisión och Canal 7; most of these sources are other governmental Latin 

American channels. In this period Telesur never uses material from any of the other big 

Venezuelan news channels like Globovision or Venevision, but from VTV (the governmental 

channel).  

 



48  

7.3.5 The presence of the presidents of Telesur’s founding nations:  

0

2

4

6

8

10

12

14

Hugo Chávez Fidel Castro Evo Morales Rafael Correa Christina
Fernandez

Daniel Ortega Tabaré
Vázques
Rosas

Se
gm

en
ts

 
Figure 10. The presence of the presidents of Telesur’s founding nations as main actor (in number of 

segments n=197) 

 

Our hypothesis was that the founding, and funding, governments of Telesur would use their 

own creation to broadcast propaganda and that this would portray itself in the attention 

given to their presidents. However as the main actor, not Kirschner, Correa, Vasquez Rosas 

nor Ortega appears in a feature even once. Chávez puts the others in shade by far, appearing 

as main actor in thirteen features. However, 13 features out of 197 is not that extraordinary, 

Chávez being an important as well as controversial character in Latin American politics. In 

total, Chávez is visible in 23 segments, although only main character in 13 of them. 

 

One segment (October 29th) is about how Chávez was shown with a sign saying “Quien lo 

mató?” (Who killed him?) in CNN, an act which ended up as an accusation of exhortation. 

Chávez is given the opportunity to comment, while CNN does not get the chance to answer. 

 

In all three segments where Cuba is main country, Fidel Castro is main character. In the 

broadcast of 22nd of October, there is a segment from the elections at Cuba. There is another 

segment where they are quoting Fidel Castro, supporting the suggestion that rich countries 



49  

should pay more for oil than the poor countries. They show the face of Fidel Castro while 

the quotation shows in front of him. This is called “reflexiones de Fidel Castro” (Reflections of 

Fidel Castro).  Another feature is about Fidel Castro writing an article saying that the king of 

Spain and Europe is criticizing Hugo Chávez wrongfully.  

7.3.6 The representation of gender and social background in the segments: 
When messuring the use of sources, men were over-represented in 78 percent of the 

segments, while women were over-represented in only 9 percent. In 13 percent of the 

segments there were as many men as women. Elite sources were also over-represented as 

sources. In 55 percent of the segments there were mainly or only elite sources, in 

comparison to 29 percent of the segments, where most of the sources used were citizens. In 

4 percent of the segments, both elite and citizen sources were used.  

7.3.7 The occurrence of segments that are clearly pro pan-Latin American 
integration and/or against imperialism: 
One hypothesis convicted in this study, is that the Telesur agenda – pro-regionalizing and 

anti-imperial, would show clearly in the news features. However, the segments concretely 

treating regionalization or anti-imperialism were only two. This must be considered a very 

low number.  

7.3.8 The presence of background and analysis in the news segments and their 
momentum: 
The expectations were that the news in Telesur would be longer, fuller and have background 

and analysis in order to fully explain the circumstances in Latin American politics; so that 

parts of the population with little interest would understand and get involved. This proved to 

be false, since there are only seven segments longer than three minutes. 50 percent of the 

segments are less than one minute. Only ten segments include background and/or analysis. 

One of them is a longer segment, almost 12 minutes (November 5th), from the elections in 

Guatemala.  

The analysis treats every feature introduced by the host as an independent segment, even 

though the pattern is, which has to be pointed out, that many shorter segments often are 

combined to show a greater picture of the subject cased. Hence, very few of the segments 

gave background or a broader analysis to the topic, however together they usually managed 

to give greater understanding of the topic.  



50  

8 Conclusion and discussion 
 

The Telesur news broadcasts were more traditional than expected, considering length, 

background and momentum. Few backgrounds were given, however many segments 

together often formed a greater whole of the topic cased. Few broadcasts have chosen to 

present a different topic; there were no news about human rights, indigenous people or 

racism; but short, consice news focusing on subjects like politics, crime or disasters. The 

tendency of traditional news value is stronger in the international news segments, which 

could be due to a greater usage of news bureau material. In order to present a different 

agenda in their news broadcasts, Telesur needs to individualize and choose a different news 

value. 

 

The Telesur agenda is not visible in the news segments. However, the political sector is main 

topic in the major part of the segments analyzed (51%), which could be an indicator of 

Telesur stressing the political sphere rather than the economical one, as economics has a 

very small share of the topics cased (2%). 

The presidents of the Telesur nations were in many cases not visible at all. Chávez is the 

most visible one, as the main actor in just 13 out of 197 segments, the Telesur news can not 

be said to promote this group of presidents.  

Geographically, Telesur has a wide spread of news in Latin America, though the tendency is 

a concentration of news around Venezuela’s geographical and ideological neighbours. 

Telesur still feels like a Venezuelan television channel, and more news segments need to be 

produced in other parts of Latin America. Fewer domestic (43 percent) and more regional 

news segments (9 percent) could make the pro-integration agenda more visible.  

 

The Telesur chart is interesting, offering an alternative schedule of programs. Not a single 

telenovela is shown. Instead, Telesur focuses on news and documentaries, giving the channel a 

truly educative, news-providing profile.  

 Geographically, all except one program in the Telesur chart was produced in Latin America 

during the time analyzed – a very high rate. Waisbord (2000) argues that the absence of 

efforts to incorporate different voices in media in Latin America is alarming. Providing a 

platform for the independent film and documentary producers of Latin America, Telesur 



51  

does serve a purpose, trying to breake the dependency of foreign material, the imited flow 

between peripheral countries (as described by Galtung and Ruge in chapter 5.3) and the one 

way flow of information.   

 

One theory which was taken into consideration when watching Telesur was the theory of 

framing and agenda-setting. After analyzing both the news broadcasts and the programme 

listing of Telesur, the bias of the channel became obvious to the writers of this thesis. With 

the news attention directed towards official voices in its sources, typically male-dominated 

values (politics, military, sports) and few female sources, Telesur proved to be bias 

(definition made by McQuail, chapter 5.4) according to the quantitative analysis of the news 

segments.  

Something not visible in the quantitative analysis, but worth emphasizing, is the leftist view 

of the topics. The impression received by the authors, although not proved by in the 

quantitative analysis, is that the news often is described from a partial view. Telesur fails to 

be indendent and none-bias, for example in the segment about “the reflexions of Fidel 

Castro”, or implying that the new houses constructed in the shanty towns of Venezuela will 

multiply if Chávez new constitution is passed in the referendum. The lack of objectivity, 

which according to McQuail is to consider as “one of the most central concepts in 

journalism”, is even recognized by the channel itself (by the news director Jorge Botero, see 

chapter 7.1).  

The impression is also that the chart is clearly affected by the Telesur agenda. There is hardly 

a programme not touching anti-imperialism or pro-pan American integration in one way or 

another, if only implying it. 

 

Telesur is just one part of the media policy of the sitting government in Venezuela. Telesurs 

agenda, as well as Chávezs, rises from two important Latin American ideas – one is the ideal 

of pan-Latin Americanism, a heritage from the days of independence and Simon Bolívars 

Gran Colombia. The second, anti-imperialistic idea is more of a reaction to the 20th centurys 

U.S. domination, and a wish to liberate the continent from every kind of dependency – 

mediatic, economic and political. Telesur can, applying the media dependency theory and the 

theory of framing, be seen as a mean to breake the media dependency and the domination of 

the northen hemisphere in the realm of transnational television. Applying Hjarvards (2003) 



52  

view on mass medial regionalization and globalization, Telesur is a way to frame the ideas of 

the “21th century socialism” on a pan-Latin American basis – what could possible be better 

in a time when visibility for political actors is crucial, than to create your own television 

channel? 

 

Telesur is vunerable, depending economically of oil money from just one country. Any kind 

of changes, in oil prices or form of government in Venezuela, will present a major threat to 

the survival of the channel. Another problem, related to the credibility of the channel, is the 

fact that two leading countries behind Telesur, Cuba and Venezuela are the ones getting the 

poorest rating of press freedom of all Latin American countries according to Freedom 

House. 

 

The process of globalization can be said to help as well as overturn Telesur. The channel 

does have a potential audience, the one of Latin America, which is linguistically and 

culturally quite homogeneous. In that sence, the case of Telesur shows up to be one of 

regionalization of media, in a time of globalization, as suggested by Chalaby. 

However, Telesur do have other obstacles to work against, and one of them is technology. 

While the world is said to be smaller today, due to the technological landwinnings, in the 

case of Telesur and its audience the segregation of the technological development and its 

remaining barriers are obvious. 

Telesur has the major shortcoming of broadcasting over satellite. The only terrestrial 

coverage they have is Venezuela. The terrestrial coverage probably stands in front of a 

broadening, but even if Telesur today has the potential audience of 65 million households in 

Latin America (Brazil not accounted for due to language), this audience can hardly be 

considered the audience Telesur is interested in reaching. The Latin Americans with cable 

subscription is probably not the segment of the population who has “not been listened to”, 

which is the segment Telesur is said to want to attract.  

 

Throughout the history of mass media in Latin America, the governmental channels have 

functioned as a mere tool of propaganda and not as a public service channel. Telesur is 

therefore not an exception. Private channels have traditionally also been tools of political 

forces, often controlled by the government by taxes, licenses and threats. In 2002, the 



53  

powerful commercial media, when trying to overthrow Chávez, made him realize the need of 

a stronger media policy – of which Telesur is part.  

Latin America lacks the traditions that have helped develop public service media in Western 

Europe and is heading for a struggle when trying to create a none-bias pan-Latin American 

television channel.  

How could Telesur function as a public service channel? The authors of this thesis agree 

with Elizabeth Safar and Antonio Pasquali that Telesur would have to become truly 

independent. To Safar, to gain credibility Telesur must 1) be autonomous, 2) have a universal 

coverage, 3) be democratic, and represent everybody, which has to be reflected in the 

material broadcasted. To Pasquali, the project Telesur can only be developed “in a 

democratic-pluralist environment, where a public radio-television service can be radically 

free of governmental ties, so it can become a third communicational pole capable of 

guaranteeing the Venezuelan people an alternative to the double pressure generated by the 

commercial media and govermnet propaganda” (cited in Analitica Venezuela, 2005). 

 

It is unfortunate that Telesur combines anti-imperialism and integration in its agenda. By 

implying that the channel is anti-imperialistic, many of the potential viewers will not watch 

Telesur. This means that the goal of integration will be lost, or at least just cover a certain 

part of the population of Latin America.  

The authors of this thesis question if there is such thing as pan-Latin Americanism, 

anchored in the population of las Americas. If not, there is a risk that the integration and 

regionalization will result in assimilation rather than integration. Is the price to pay for 

integration between the countries - segregation within the country?   

 

When choosing Andrez Izarra as president for Telesur, at that time the Government’s 

Communication and Information Minister, Telesur dug their own grave. Even though Izarra 

resigned from the post quickly, it sent a message to the public that this was yet another 

government channel, and the opposition was alert; in every negative news article ever written 

about Telesur, the fact that Izarra used to be one of the governments ministers is always 

mentioned.  

 



54  

The aims of the Chávez administration do not seem to stop at trying to provide a 

counterweight to the audience, but to drown their voices. Some incitements on the actual 

development of freedom of press in Venezuela today, received by the authors, are at least 

horrifying – the auto cencure, the plans on a mediatic hegemony recognized even by Andres 

Izzara and the difficulty retrieving information. This tendency towards media hegemony can 

not be considered as anything but a step backwards in the development of mass media, in 

Venezuela and in Latin America. Another troubeling issue is the polarization, in media as 

well as in the society. As for the media, the damage made by both private and governmental 

media, thriving on polarization and ignoring the dialogue, will take ages to repair. 

 

Will Telesur contribute to a more plural international television? Taking the UNESCO-

initiative in consideration and because of Telesurs unique nature in ownership, structure and 

agenda, the answer is yes. However; Telesur is only serving as, at the best, a complement to 

other channels, as it is not pluralistic in itself. Instead of playing an important role as the 

third alternative24 - a real public service channel with the potential of offering qualititative 

journalism to a whole continent – Telesur will play a minor role, with a narrower audience, 

and an agenda limiting pluralism and truthful information. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
24 Pasquali refers to the idea of a public service channel as the third alternative, challenging governmental 
as well as private media. 



55  

Bibliography 
 
Ali, Tariq (2006) Pirates of the Caribbean: axis of hope. London, GRB: Verso  

 

Buxton, Julia (2007) Venezuela, in Europa Regional Surveys of the World in South America, Central America and the 

Caribbean 2008. 16th edition. Exeter, GRB: Routledge 

 

Curran, James and Park, Myung-Jin (eds) (2000) De-Westernizing media studies London: Routledge 

Beyond globalization theory, Curran, James; Park, Myung-Jin 

Media, political power, and democratization in Mexico, Hallin C, Daniel 

Media in South America: Between the rock of the state and the hard place of the market, Waisbord, Silvio  

 

Calderón, Carlos Arcila (2005) Qué es Telesur?, in Revista Latinamericana de Comunicación CHASQUI, nr. 092, 

December 2005. Quito, Ecuador: Redalyc  

 

Carlsson, Ulla (1998) Frågan om en ny internationell informationsordning Kungälv Institutionen för journalistik och 

masskommunikation, Göteborgs universitet Livréna Grafiska AB 

 

Chasteen, John Charles (2003) Latinamerikas historia, Falun: Historiska media 

 

Chalaby, Jean K. (2005), Transnational television world wide: towards a new media order London GBR: I.B. Tauris & 

Company.  

Chapter 1: towards an understanding of media transnationalism, Chalaby, Jean K.  

Chapter 9: International television channels in the Latin American audiovisual space, Sinclair, John 

Chapter 10: Adapting U.S. transnational television channels to a complex world: from cultural imperialism to localization 

to hybridization, Straubhaar, Joseph D; Duarte, Luiz G. 

 

Correa, Carlos and Cañizález, Andrés (2005) Informe 2004: Venezuela, Situación del derecho a la libertad de expresión e 

información Venezuela: Publicaciones Monfort C.A.  

 

Galtung, Johan and Ruge, Mari (1965) The structure of foreign news, in Journal of Peace Research 2, s. 64-91 

 

Gott, Rickard (2005) Hugo Chavez and the bolivarian revolution  Suffolk, GBR: Verso 

 

Guzmán Cardenas, Carlos Enrique; Medina, Yesenia; Quintero Aguliar, Yolanda (2005) La dinámica de la cultura 

en Venezuela y su contribusión al PIB. Bogotá D.C, Colombia: Ministro de Estado para la Cultura/Convenio 

Andrés Bello 



56  

 

Hillve & Majanen (1997) Roligare och roligare, Svenskt TV-utbud 1996, En undersökning gjord på uppdrag av 

granskningsnämnden för tv och radio. Lunds universitet 

 

Hjarvard, Stig (1995) Internationale TV-nyheder, Århus: Akademisk förlag  

 

Hjarvard, Stig (2003) A Mediated World. The Globalization of Society and the Role of Media, in Media in a globalized 

society. Gylling: Museum Tusculanum Press  

 

Hjarvard, Stig (ed) (2001) News in a globalized society, Göteborgs Universitet: Nordicom 

 

Levin, Judith (2007) Modern world leaders: Hugo Chávez USA: Info Base publishing  

 

McCaughan, Michael (2004) The battle of Venezuela Bristol: Latin American bureau  

 

McQuail, Denis (2000) McQuail’s mass communication theories: fourth edition Oxford, GBR: SAGE publications Ldt 

 

McQuali, Denis (2005) McQuail’s mass communication theories: fifth edition Oxford, GRB: SAGE publications Ldt 

 

Morales, Mirelis; Pereira, Javier (2003) La politica informativa del gobierno de Hugo Chávez in Centro Gumilla 

Comunicación. Estudios venezolanos de comunicación. Numero 121. Caracas: Centro Gumilla 

 

Natanson, José (ed) (2005) González Urrutia, Edmundo: Las dos etapas de la política exterior de Chávez, in Nueva 

Sociedad 205 – America Latina en tiempos de Chávez, sep-okt 2006 Buenos Aires. 

 

Nord, Lars, och Strömbeck (eds.) (2004) Medierna och demokratin Lund: Studentlitteratur 

Mediernas makt över tanken, Nilsson, Malin  

 

Pasquali, Antonio (2007) La libertad de recibir y emitir mensajes en el Nuevo marco jurídico y político nacional in Anuario 

ININCO Vol 19, nr.1 2007 IINICO, Universidad Central de Venezuela, Caracas 

 

Ruiz, Fernando J. (2007) Local level journalism and democracy indicators in Latin America, Number 7, 2007, 

http://www.cadal.org, Buenos Aires 

 

Waisbord, Silvio (2000) Watchdog journalism in South America Columbia University Press: USA  

 

Östbye, Helge, och Knapskog, Karl, och Helland, Knut, och Larsen, Leif Ove (2003) Metodbok för 

medievetenskap, Trelleborg: Liber AB 



57  

 

Internet sources  
 

Analitica Venezuela. (27th June 2006) Entrevista a Antonio Pasquali. 

http://www.analitica.com/va/politica/opinion/8382917.asp Retrieved 11th of December 2007 

 

Analitica Venezuela (27th July 2005) Telesur: Ideología televisada. 

http://www.analitica.com/va/politica/opinion/9996808.asp Retrieved 11th of December 2007 

 

Bruce, Iain (28th of June 2005) Venezuela sets up ‘CNN rival’ , BBC News 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4620411.stm Retrieved October 2007 

 

Burch, Sally (2007) Telesur and the new agenda for Latin American integration.  in Global Media and Communication, 

Sage publications. http://gmc.sagepub.com Retrieved 25th of October 2007 

 

Cañizalez, Andrés, and Lugo, Jairo Telesur: Estrategia geopolitica con fines integracionistas. 

http://www.ucab.edu.ve/ucabnuevo/cic/recursos/temas_andres.pdf Retrieved 11th of December 2007 

 

Cañizalez, Andrés (2007) Medios y pluralismo en Venezuela. 

http://www.ucab.edu.ve/ucabnuevo/cic/recursos/mediosdemocracia.pdf Retrieved 11th of December 2007 

 

Comunica (2005) Intercambio entre Bruce Girard y Antonio Pasquali.  

http://www.comunica.org/pipermail/crisal_comunica.org/2005-August/001155.html Retrieved 11th of 

December 2007 

 

Daniels, A. (2005) Chávez TV’ beams into South America: Painful birth for new station in war of words with Washington. 

The Guardian., http://www.guardian.co.uk/media/2005/jul/26/venezuela.broadcasting 

Retrieved November 30th 2007. 

 

Dos Reis, F. A. (2005, August 22). Latin America’s Telesur: The Al Jazeera of the South.  

http://www.worldpress.org/Americas/2136.cfm#down Retrieved 30th of November, 2007. 

 

Jornada, La (27th February 2007) Telesur: a Counter-Hegenomic Project to Compete with CNN and Univision. 

http://www.venezuelanalysis.com/analysis/976 Retrieved 1st of December 2007 

 

Landguiden, Utrikespolitiska Institutet  

http://www.landguiden.se Retrieved in November and December 2007 



58  

 

MINCI – Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y Información  

http://www.minci.gov.ve/buscar/11/?buscador=Telesur  

Noticias on the following dates: 24th of May 2005; 26th of May 2005; 21th of July 2005; 22nd of October 2005; 

14th of September 2006; 6th of November 2006; 8th of February 2007; 9th of February 2007; 19th of May 2007; 

9th of October 2007  

All retrieved 12tth of December 2007  

 

Najjar, Orayb (2007) New Trends in Global Broadcasting: ”Nuestro Norte es el Sur” (Our North is the South,) Northern 

Illinois University. http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/sp07/gmj-sp07-najjar.htm Retrieved November 

27th 2007.   

 

Producto (September 2005, ed. 262) El norte Telesur. 

http://www.producto.com.ve/262/notas/medios.html Retrieved 11th of December 2007 

 

Transparency International  

http://www.transparency.org/ Retrieved December 2007 

 

Wilpert, G. (2nd June 2007) RCVT and freedom of speech in Venezuela. 

http://www.venezuelanalysis.com/analysis/2425#_ftn4 Retrieved 30th of November, 2007.   

 

Interviews 
Hansen, David Perez, executive producer at RCTV, Caracas 23th of November 2007 

Hernándes, Gustavo, director of ININCO (Instituto de Investigaciones de la Comunicación), Universidad 

Central de Venezuela, Caracas 29th November 2007 

Torrealba, Luisa, professor and investigator at ININCO, Universidad Central de Venezuela, Caracas, 29th 

November and 4rh December 2007 

Safar, Elizabeth, professor at ININCO, Universidad Central de Venezuela, Caracas, 18th December 2007 

 

 

 

 

 

 



59  

Appendix I, Code book regarding news segments  
 

1- Segment [SEG] 

001-999 

 

2- Date of broadcast [DAT] 

011- 15th of October 2007 

012- 22nd of October 2007 

013- 29th of October 2007 

014- 5th of November 2007 

015- 12th of November 2007 

016- 19th of November 2007 

017- 26th of November 2007 

 

3- Topic [TOP] 
021- Domestic politics Elections and referendums, political parties, politicians, political decisions 

and processes, sovereignty, constitutions; within a nation 

   

022- International politics Politics, diplomacy, negotiations, international decisions and processes, 

international cooperations or conflicts, sanctions, between various 

contries 

 

023- Economy Trade, import, export, economical agreements and cooperations (between 

or within nations), currencies, taxes, budget, markets, exchange 

 

024- Industry and agriculture Production, methods, agriculture, food, dairy 

 

025- Technology/science  Science, work, processes and results 

 

026- Military/guerilla/terrorism Internal and international armed conflicts, national defence, guerilla 

warfare, terrorism, armament 

 

027- Education   All levels of education, language 

 

028- Culture   Art, mass culture, food, litterature, music, tourism 

 

029- Religion/philosophy  Ethics, religious and philosophical questions, traditions, feasts 

 



60  

030- Crime/legal Law, jurisprudence, crime, kidnappings, penal code, penalty, trials, law 

enforcement, police 

 

031- Sports   Results, practice, competition 

 

032- Tragedy/disaster  Accidents and disasters, caused by man and/or by nature, rescue efforts  

 

034- Indigenous population Language, culture, traditions, rights and questions focusing on 

indigenous populations of Latin America  

 

035- Natural resources/Environmental issues Oil and other natural resources, sustainable 

development, pollutions, environmental issues 

 

036- Work/employment/unemployment Policies regarding the labour market, job opportunities, 

unemployment, the union  

 

037- Private sphere Peoples private sphere, sex, marriage, divorce, family, children 

 

038- Living Living, housing policy, city planning, homlessness, ownership 

 

039- Migration   Emmigration, immigration, refugees, urbanization, racism   

 

040- Health   Health, healthcare, elderly care, medicine, exercise and nutrition   

 

041- Human rights Fundamental human rights, in accordance with the UN Declaration of the 

Human Rights 

 

042- Others 

 

4, Generalizing topics, [GTO] 

- Domestic politics 

- Crime/legal 

- Military/guerilla/terrorism     (051- Politics) 

 

- Living 

- Techics/science 

- Health 

- Migration 



61  

- Indigenous people     (052- Social issues) 

 

- Economics      (053- Economics) 

 

- Natural resources/environmental questions   (054- Nature) 

- Disasters  

 

- International politics 

- Human rights     (055- International politics) 

 

- Industry 

- Agriculture 

- Employment/unemployment/unions  (056- Work and production) 

 

- Religion 

- Culture 

- Private sphere      (057- ”Soft” news) 

 

5- The visibility of the agenda of Telesur [VIS] 

061- The segment focuses on anti-imperialism  

062- The segment focuses on pan-Latin American integration 

063- The segment focuses on both anti-imperialism and pan-Latin American integration 

064- The segment focuses neither on anti-imperialism nor pan-Latin American integration 

 

 

6- Main country [MAC] 

081- Argentina 

082- Belize 

083- Bolivia 

084- Brazil 

085- Chile 

086- Colombia 

087- Costa Rica 

088- Cuba 

089- Ecuador 

090- El Salvador 

091- French Guyana 

092- Guatemala 

 

 

093- Guyana 

094- Honduras 

095- Mexico 

096- Nicaragua 

097- Panama 

098- Paraguay 

099- Peru 

100- Surinam 

101- Uruguay 

102- Venezuela 

 

 



62  

103- Latin America 

 

104- Africa 

105- Asia 

106- Caribbean 

107- Europe 

108- North America 

109- Oceania 

 

110- None/general 

 

7 – Secondary country [SEC] 

081- Argentina 

082- Belize 

083- Bolivia 

084- Brazil 

085- Chile 

086- Colombia 

087- Costa Rica 

088- Cuba 

089- Ecuador 

090- El Salvador 

091- French Guyana 

092- Guatemala 

093- Guyana 

094- Honduras 

095- Mexico 

096- Nicaragua 

097- Panama 

098- Paraguay 

099- Peru 

100- Surinam 

101- Uruguay 

102- Venezuela 

 

103- Latin America 

 

104- Africa 

105- Asia 

106- Caribbean 

107- Europe 

108- North America 

109- Oceania 

 

110- None/general

  

 

8- News origin [NEO] 

121- Domestic, Latin Amerika The segment focuses on a Latin American country and its internal 

questions/problems/situations 

122- Regional, Latin Amerika  The segment focuses on several or all Latin American countries, joined 

together in subject or in cooperation between countries  

123- International The segment focuses on a country outside Latin America or questions 

discussed on an international level or outside Latin America 

 

9- Main character [MAINC] 

133- Hugo Chávez, Venezuela 

 

134- Fidel Castro, Cuba 

 



63  

135- Evo Morales, Bolivia 

 

136- Rafael Correa, Ecuador 

 

137- Christina Fernandez de Kirschner, Argentina 

 

138- Daniel Ortega, Nicaragua 

 
139- Tabaré Vázquez Rosas, Uruguay 

 

140 – Other main character  

 

10. Perception of main character [PERCH] 

141- Is portrayed positively 

142- Is portrayed negatively 

143- Is neutrally portrayed  

144- Is not portrayed in the segment 

 

11. Chávez [CHA] 

151- Is visible in the segment 

152- Is not visible in the segment 

 
 

12.  Division of actors [DIVAC]  

161- A majority of citizens  A citizen is visible or expresses the opinion as a representative of 

the population   

 

162- A majority of elite  An elite person is visible or expresses an opinion not as a citizen 

but as an expert, politician, sportsman or other elite character 

 

163- Equal number elite/citizens  There are as many elites as citizens visible or speaking 

 

164- Neither     The segment lacks visible actors 

 

 

 

 

 



64  

13- Gender [GEN] 

171- A majority of women   The majority visible or expressing themselves are women 

 
172- A majority of men   The majority visible or expressing themselves are men 

 
173- Equal number men/women  There are as many men as women visible or speaking 

 

174- Neither    The segment is without visible actors 

 
 

Continuation of Appendix I: Code book regarding form of the 

news segments 
 
21- Type of segment [TYS] 

201- News   The news is freestanding with neither background nor analysis  

  

202- News + analysis  The news is complemented by an analysis 

 
203- News + background  The news is complemented by an explanation of the background events 

 
204- News + analysis+ background The news is complemented by both analysis and explanation of 

background events 

 

205- Analysis The segment is an analysis of an already familiar phenomenon 

 

22- Introducing of segment [INTRO] 

211- Reading of telemessage  The host reads the news without further images or material 

 

212- Reading of telemessage + images The host or correspondence (on telephone) reads the news 

complemented by shootage (voice-over) 

 

213- Reportage with images The segment is introduced by the host but is continously 

freestanding with own shootage and reporting 

 

214- Studio analysis  The segment is discussed in the studio in the precense of guests  

 



65  

215 Reportage + studio analysis  The segment is freestandning but complemented by a studio 

analysis 

 

 

23- Time of segment [TIME] 

221- 0-1 minut 

222- 1-2 minuter 

223- 2-3 minuter 

224- 3-4 minutes 

225- 4 – 5 minutes 

226- 5 minutes or more 

 

35 – Bureaus [BUR] 

800- Own, Telesur 

801- Reuters 

802- APTN 

803- Al Jazeera 

804- VTV 

805- Others   

 

Appendix II, code book regarding chart  
 

31- Programme [PRO] 

001-999 

 

32- Day of broadcast [DAY] 

301- Monday 10th of December 2007 

302- Tuesday 11th of December 2007 

303- Wednesday 12th of December 2007 

304- Thursday 13th of December 2007 

305- Friday 14th of December 2007 

306- Saturday 15th of December 2007 

307- Sunday 16th of December 2007 

 

33- Group of programme listings [GROUP] 

311- A Latina Towards the Latin American Reportages by Tatto Contiza 

concerning the construction of Latin America as a new region 



66  

that confronts the invasion of neo-liberalim     

  

312- Agenda del SUR The agenda of the south Information and entertainment about the 

cultural, political and social reality in Latin America and the 

Caribbean 

  

313- América Tierra Nuestra Our continent America Display of cultural and social traditions, 

originated in Latin America  

 

314- CineSUR MovieSouth Documentaries and movies from Latin America 

    

315- Contravía    In the opposite direction Documentaries  

 

316- Cubanos en el primer plano  Cubans at the front page A serie of documentaries 

 

317- Deportes del SUR   Sports from the South Sports events, features, analysis etcetera  

 

318- Desafíos Challenges Series covering different aspects of Bolivia and 

Ecuador 

 

319- Destino Latinamericano  Destination Latin America Travel show in Latin America  

 

320- Documentales Conac Conac documentaries Social and cultural documentaries produced 

by Villa del Cine, Venezuela 

 

321- Documentales Telesur   Telesur documentaries Documentaries 

 

322- En vivo desde el SUR Live from the south Contexts, backgrounds and analysises to 

broaden the understanding of the three most important news 

events of the day.  

 

323- Historias en desarollo Histories in development Different programmes of initiatives 

organized by workers, students, indigenous groups among 

others, to promote their human rights. 

 

324- Maestra Vida Life of the masters Portrays of Latin American famous 

personalities, their thoughts and actions.  

 



67  

325- Medio Tanque Half tank Documentaries about “young” subjects, football, music 

or food culture 

 

326- Memorias del fuego Memories from the fire Documentaries from the most important 

movie festivals around the world defining the Latin American 

identity  

 

327- Mesa Redonda Internacional Round table international Debates and opinions around the round 

table in Havana.  

 

328- Noticias desde el SUR News from the south News broadcast    

 

329- Párpados Moments Interviews and portraits of Latin American cultural 

personalities 

 

330- Realidades    Realities Surveys of the most prominent news of the week  

 

331- Ronda Informativa   The information round News broadcast 

 

332- Sintesis Latinamericana Latin American summary The most prominent news themes of the 

week is summarized  

 

333- Sones y pasiones Sons and passions Educational/documentary, focused on music 

 

334- Telesur Noticias News from Telesur News broadcast 

 

335- Vidas Lives Personalities from Latin America, representing important 

values and thoughts for the region 

 

336- Videoteca Contracorriente  Videos against the current Interviews produced in Cuba   

 

337- Visión SUR    Vision South News co-produced with Argentinian Canal 7 

 

338- Visionarios    Visionaries Documentaries about Latin American personalities  

 

 

 

 



68  

34- Genre [GENRE] 

341- Film   Fictive story, freestanding 

342- News   Daily news broadcast without further analysis 

343- News, deepening News broadcast that treat daily themes on a deeper level 

344- Soap opera   Fictive story, part of a longer series  

345- Documentary or   Feature based on reality and/or with educational purpose  

educational broadcast  

346- Talk show, debates  Studio based show with interviews and debates   

347- Sports   Sports events, features, analysis etcetera  

348- Hobby and pleasure  Shows about recreational activities, like fishing, travelling or knitting  

349- Children’s programme    

350- Others   

 

35- Duration [DUR] 

361- 30 minutes 

362- 60 minutes 

363- 90 minutes  

364- 120 minutes 

 

36- Theme [THE] 

351-Politics, debate, international politics, crime/legal, military/guerilla  

352- Culture, music, religion, science, traditions 

353- Sports 

354- Economy 

355- News 

356- Entertainment, travelling 

357- Minorities  

358- Fashion/beauty 

359- Social issues, work (taking over a factory), education (fighting against privatization), migration  

360- Nature, environment, resources  

 

37- Country [CON] 

081- Argentina 

082- Belize 

083- Bolivia 

084- Brazil 

085- Chile 

086- Colombia 



69  

087- Costa Rica 

088- Cuba 

089- Ecuador 

090- El Salvador 

091- French Guyana 

092- Guatemala 

093- Guyana 

094- Honduras 

095- Mexico 

096- Nicaragua 

097- Panama 

098- Paraguay 

099- Peru 

100- Surinam 

101- Uruguay 

102- Venezuela 

 

103- Latin America 

 

104- Africa 

105- Asia 

106- Caribbean 

107- Europe 

108- North America 

109- Oceania 

 

110- Telesur Programmes like news and sports with studio in Caracas or Havana but 

with reportage from different parts of Latin America 

 


