
JULY 5TH, 2016

FOREIGN MEDIA AND MISINFORMATION – HOW TELESUR AND RT

COORDINATE PROGRAMS AND MESSAGES
BY GUEST LATIN AMERICAN AND THE CARIBBEAN, POLITICS

By Patricio Provitina

The digital revolution has changed the way audiences around the globe access and consume information, while also shaking

up traditional media business models. Citizens with Internet connections have access to high quality information and a

diverse market-place of ideas, knowledge, and online resources. In the midst of this fast changing international media

environment, countries such as China, Russia, and Venezuela are investing hundreds of millions of dollars in foreign language

https://www.cima.ned.org/author/guest/
https://www.cima.ned.org/category/latin-american-the-caribbean/
https://www.cima.ned.org/category/politics/
https://www.cima.ned.org/


Secretary General Luis Almagro speaks at

the Organization for American States.

media outlets including: China Central Television (CCTV), RT (formerly Russia Today) and Sputnik News, and Telesur in

Venezuela. Because of the power of social media, all of these new media organizations have also invested heavily in their

online presence.

These news outlets claim that their content offers an alternative, developing world perspective that counters the interests

and agendas pushed in Western media coverage of domestic and international events. However, in reality, these state-

sponsored media outlets are only designed to convey the Chinese, Russian, or Venezuelan government’s perspective to the

rest of the world. Since these governments are authoritarian regimes that often impede freedom of the press at home, their

foreign-language media outlets reflect domestic habits of selective issue coverage, omitting or distorting important facts in

news stories, and making up information to reshape public opinion regarding specific issues or events. Furthermore, there is

growing evidence that when state interests align, these outlets coordinate news story coverage, messaging, and

programming. In this post, I will analyze Telesur and RT’s coordinated coverage of the socio-economic and political crisis in

Venezuela in hopes of furthering a specific agenda for a select audience.

In the wake of the death of President Hugo Chavez in 2013, the rapid decline of global oil prices combined with decades of

failed social and economic policies and high levels of government corruption, led Venezuela into a severe social, political, and

economic crisis. While the political opposition gained a supermajority in the National Assembly in December 2015, President

Nicolas Maduro and the judicial branch (largely appointed by Chavez) have blocked any new laws that address the of the

country’s severe problems. As a result, Venezuelan citizens from all social classes continue to suffer from food and medicine

shortages, failing infrastructure , and a decline in public-service delivery.

In the midst of this political crisis, Secretary General Luis Almagro of the

Organization of American States invoked the Inter-American Democracy

Charter, calling all member states of the OAS to discuss the democracy and

human rights problems in Venezuela. Almagro’s letter, published on May

30, 2016, detailed the humanitarian crisis, the challenges of widespread

government corruption, the erosion of democratic institutions, the lack of

separation of powers, the state of civic and political rights, as well as the

status of freedom of expression and the press. The letter also

recommended that the government of Venezuela find institutional ways to

address the severe crisis, liberate all political prisoners, re-establish a

balance of power between the different branches of government, and

allow for international experts to help the country solve its corruption problems. Not surprisingly, the Venezuelan

government was not pleased with this pronouncement.

On June 1,2016, the government of Venezuela responded by launching a coordinated public campaign on Telesur and on RT’s

Spanish platform. The campaign’s central messages are exemplified in a public speech at the Ministry of Foreign Relations by

Delcy Rodríguez, Venezuela’s minister of foreign affairs, in which she denied the reality of the crisis while also framing

Maduro’s government as a victim of a foreign attack. She stated, “There is no institutional crisis, it is not such, it does not exist

… The only thing that exists is the permanent will of an elite opposition in Venezuela who, following the instructions the

imperial centers, assail violently and anti-democratically against the government of the Bolivarian Republic of Venezuela.”

http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2016/07/18114544896_47e8f144d4_o.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Central_Television
https://www.rt.com/about-us/
http://sputniknews.com/docs/about/
http://www.telesurtv.net/english/pages/about.html
http://www.resurgentdictatorship.org/
https://rsf.org/en/ranking
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
https://www.transparency.org/country/#VEN
https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/05/18/6-things-you-need-to-know-about-venezuelas-political-and-economic-crisis/
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-36319877
http://www.nytimes.com/2016/05/16/world/americas/dying-infants-and-no-medicine-inside-venezuelas-failing-hospitals.html?_r=0&module=Endslate&region=SlideShowTopBar&version=EndSlate&action=Click&contentCollection=Americas&slideshowTitle=Venezuela%E2%80%99s%20Public%20Health%20Emergency&currentSlide=Endslate&entrySlide=1&pgtype=imageslideshow
http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/160213/drought-a-predictable-crisis
http://www.oas.org/charter/docs/resolution1_en_p4.htm
http://www.oas.org/en/default.asp
http://www.oas.org/documents/eng/press/OSG-243.en.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=FmyY26tY2Fo
https://youtu.be/FmyY26tY2Fo?t=590


Rodríguez also directly attacked Almagro, when she said, “This man [Almagro] does not give orders in this continent, does not

give orders in Venezuela… You [Almagro] are only a tool of the empire, whose sole objective is recapturing the economic

institutions that control the vast natural resources of Venezuela.” The speech was intended to discredit Almagro and tap into

historic grievances between Latin American countries and the United States in order to build regional solidarity for the

government of Venezuela.

The messages from Rodríguez’s speech were quickly incorporated into news clips on Telesur and RT. For example, Telesur

aired a show called America Latina En Juego (Latin America At Stake) where the speech’s themes were reiterated by showing

images of young people rallying to support the “sovereignty” of Venezuela, airing clips of interviews with Uruguayan

intellectuals and citizens who criticized Almagro, and including discussions about how the political opposition is part of a plan

to violently destabilize the country.  The messages were also echoed in YouTube video’s retweeted to Almagro and on social

media accounts associated with the government of Venezuela.

Similarly, RT’s coverage of Almagro, the Organization of American States, and the Inter-American charter mirrored the talking

points of the Venezuelan government. This RT news clip opens with a direct quote from President Maduro in which he states

that Almagro’s actions were illegitimate, unjustified, and a prelude to a foreign intervention. In a second RT news clip, the

editorial line questioned Almagro’s integrity and actions asking why he has not applied the democratic charter to the current

political crisis in Brazil, and also pointing out that Venezuela received support from the leaders of Bolivia and Ecuador.

Further evidence that RT and

Telesur collaborate editorially

is the co-produced television

show En La Mira (In the

Sights). The show targets

those who feel discontent with

the social, cultural, and

political institutions in Spain

and Latin America. The shows

create simplistic, conspiracy-

driven explanations that tie a

country’s internal problems to

an external source of power

meddling in the affairs of the

country. The evidence presented as proof of a foreign plot tends to mix-up un-related facts, half-truths, or highly edited video

interviews with policy makers, intellectuals, and academics who echo or truly believe the conspiracy narratives of each show.

The first four episodes of En La Mira, released between March and July 2015, focus on Venezuela and Russia’s common

challenges trying to re-shape the balance of power in a multi-polar world. Even though these episodes were produced a year

before Almagro invoked the Inter-American Democracy Charter, the shows central themes echo the Venezuelan

government’s use of conspiratorial tendencies to justify failed domestic policies, hide government corruption, and not

respond to the public’s needs. The shows focused on how multinational media conglomerates hide the truth or lie to the

https://youtu.be/FmyY26tY2Fo?t=368
https://youtu.be/7dU40eVFrro?t=133
https://www.youtube.com/watch?v=YntuxIq1eRM
https://youtu.be/AOCR-0RI0-8?t=220
https://www.youtube.com/watch?v=JaqOfd0BF98
https://twitter.com/4FporAhora
https://www.youtube.com/watch?v=dyIZvWrWHQ0
https://www.youtube.com/watch?v=i4J_Re-KAU8
https://actualidad.rt.com/programas/venezuela-y-rusia-en-la-mira
https://youtu.be/l134C9SWe7Y?t=659
https://youtu.be/l134C9SWe7Y?t=1335
https://youtu.be/8f1JxTBnOQ8?t=1300
https://youtu.be/Vh27CNS7QGk?t=76


public, how U.S. and European support for democracy and human rights is a façade to destabilize Russia and Venezuela, and

how opposition political forces seek violence and instability in both countries.

As global media adapts to the digital revolution, authoritarian governments will likely continue funding media outlets that

support their respective narratives on domestic and international issues. To counter these efforts, citizens and governments

in Western democracies should prioritize supporting independent media outlets, investigative journalists, media-watchdog

groups, and fact-checking organizations. Independent media and investigative journalists will likely play an increasingly

important role exposing corruption scandals, as well as domestic and international abuses of power. Media watchdog and

fact checking civil society organizations will complement these efforts debunking false or misguiding information produced

by authoritarian government media outlets. In addition, these key players could also explore partnerships with the major

social media companies to help them slow down the dissemination of false information.

Patricio Provitina is an Assistant Program Officer in the Latin America division at the National Endowment for Democracy.  He

holds a masters degree in Global Policy Studies from the LBJ School of Public Policy at the University of Texas and a bachelors

degree in political science from the University of Virginia.

https://youtu.be/Vh27CNS7QGk?t=76
https://youtu.be/8f1JxTBnOQ8?t=1172
https://youtu.be/l134C9SWe7Y?t=904
http://www.ned.org/

